NASCAR: Eerste test op het opnieuw geasfalteerde Daytona
Na de Coke Zero 400 in juli sloot de Daytona International Speedway tijdelijk haar poorten. De prestigieuze Daytona 500 moest in begin februari vanwege problemen met het asfalt ruim 2,5 uur onderbroken worden.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR
Racen op Daytona, nee alleen maar een simulatie met drafting. De fans genoten.
Ook vielen er al de eerste schades te noteren.
Eerste test opnieuw asfalt
Voor NASCAR verliep de Goodyear test op het nieuwe asfalt naar volle tevredenheid. De baan heeft nu heel veel grip. Dale Earnhardt Jr: “Je kunt het vergelijken met de Talladega Superspeedway toen die net klaar was. Mark Martin: “In al die jaren dat ik naar Daytona kwam was het een ruwe baan en dat is nu absoluut niet het geval.” Ook waren er al de eerste problemen op de baan.
Jamie McMurray met het EGR-Chevrolet testchassis.
De moeilijkheden begonnen toen de auto’s drie breed en zelfs vier breed over het asfalt stormden. Casey Mears duwde de Toyota van Paul Menard iets te hard, waardoor deze de controle verloor. De Ford van David Ragan raakte er ook bij betrokken, met als resultaat een zwaar beschadigde Toyota voor Menard. De betrokkenen weigerden verder elk commentaar. Met het verdwijnen van de “hobbeltjes” op Daytona is de verwachting dat er bij de Daytona 500 erg agressief gereden gaat worden. Honderden fans kwamen op de eerste Goodyear testdag af.
Casey Mears met de Toyota No 13. Uitgerekend hier viel de eerste schade te noteren.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR
Racen op Daytona, nee alleen maar een simulatie met drafting. De fans genoten.
Ook vielen er al de eerste schades te noteren.
Eerste test opnieuw asfalt
Voor NASCAR verliep de Goodyear test op het nieuwe asfalt naar volle tevredenheid. De baan heeft nu heel veel grip. Dale Earnhardt Jr: “Je kunt het vergelijken met de Talladega Superspeedway toen die net klaar was. Mark Martin: “In al die jaren dat ik naar Daytona kwam was het een ruwe baan en dat is nu absoluut niet het geval.” Ook waren er al de eerste problemen op de baan.
Jamie McMurray met het EGR-Chevrolet testchassis.
De moeilijkheden begonnen toen de auto’s drie breed en zelfs vier breed over het asfalt stormden. Casey Mears duwde de Toyota van Paul Menard iets te hard, waardoor deze de controle verloor. De Ford van David Ragan raakte er ook bij betrokken, met als resultaat een zwaar beschadigde Toyota voor Menard. De betrokkenen weigerden verder elk commentaar. Met het verdwijnen van de “hobbeltjes” op Daytona is de verwachting dat er bij de Daytona 500 erg agressief gereden gaat worden. Honderden fans kwamen op de eerste Goodyear testdag af.
Casey Mears met de Toyota No 13. Uitgerekend hier viel de eerste schade te noteren.