Retro: Tom Walkinshaw
Met het overlijden van Tom Walkinshaw afgelopen weekend, is er een markant autosportfiguur heen gegaan. Autosport.nl dook nog eens in de archieven.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Spa 1984 "Het grote moment voor Tom Walkinshaw. Jaguar wint de 24 Uur. Walkinshaw
was al een stap verder.
“Major Tom”
Begin tachtiger jaren kruiste Tom Walkinshaw voor het eerst mijn pad. In het toenmalige ETCC was Walkinshaw verantwoordelijk voor de inzet van de fabrieks Jaguars en Rovers. De successen van Jaguar en Rover betekenden voor Walkinshaw de definitieve doorbraak. Vooral de Jaguar-overwinning op Francorchamps in 1984 smaakte al naar meer. Door een handige “bandentruc” werden de BMW’s met hun eigen wapens verslagen. Walkinshaw draaide er zijn hand niet voor om. De gehele Jaguar en Rover armada bestond uit een goed getraind leger van technici en coureurs, waarvan er maar één de baas was en dat was “Major Tom”, zoals hij door zijn crew werd genoemd. Qua legaliteit was Walkinshaw vaak op het randje. Een Zweeds team dat ooit eens een Rover Vitesse van TWR kocht, ontdekte bij het strippen van de auto nog een extra verborgen brandstoftankje. “Major Tom” draaide er zijn hand niet voor om.
"Major Tom" verliest het ETCC in 1985. Er was geen weg terug.
Walkinshaw blijft in zijn gehavende Rover Vitesse steken.
De trieste "Walk of Shame" voor "Major Tom". Hij kon in
woede ontsteken als zijn rijders hetzelfde overkwam....
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Spa 1984 "Het grote moment voor Tom Walkinshaw. Jaguar wint de 24 Uur. Walkinshaw
was al een stap verder.
“Major Tom”
Begin tachtiger jaren kruiste Tom Walkinshaw voor het eerst mijn pad. In het toenmalige ETCC was Walkinshaw verantwoordelijk voor de inzet van de fabrieks Jaguars en Rovers. De successen van Jaguar en Rover betekenden voor Walkinshaw de definitieve doorbraak. Vooral de Jaguar-overwinning op Francorchamps in 1984 smaakte al naar meer. Door een handige “bandentruc” werden de BMW’s met hun eigen wapens verslagen. Walkinshaw draaide er zijn hand niet voor om. De gehele Jaguar en Rover armada bestond uit een goed getraind leger van technici en coureurs, waarvan er maar één de baas was en dat was “Major Tom”, zoals hij door zijn crew werd genoemd. Qua legaliteit was Walkinshaw vaak op het randje. Een Zweeds team dat ooit eens een Rover Vitesse van TWR kocht, ontdekte bij het strippen van de auto nog een extra verborgen brandstoftankje. “Major Tom” draaide er zijn hand niet voor om.
"Major Tom" verliest het ETCC in 1985. Er was geen weg terug.
Walkinshaw blijft in zijn gehavende Rover Vitesse steken.
De trieste "Walk of Shame" voor "Major Tom". Hij kon in
woede ontsteken als zijn rijders hetzelfde overkwam....