WTCC: BMW niet meer met fabrieksteam in WTCC

Geen fabrieks-BMW's meer in het WTCC in 2011
Het zat er natuurlijk al lang aan te komen, maar afgelopen zaterdag maakte BMW-sportdirecteur dr. Mario Theissen tijdens de uitreiking van de BMW Sportpokal 2010 bekend dat het Beierse merk volgend jaar niet langer met een eigen fabrieksteam actief zal zijn in het FIA WK Toerwagens (WTCC). Niet zozeer qua aantal, want dit jaar was het aantal fabrieks-BMW's al gereduceerd tot twee, maar qua imago betekent dit wel degelijk een flinke klap voor de toerwagenserie, waarin BMW sinds de heropleving in het jaar 2005 altijd een flinke fabrieksmatige inbreng kende. Met drie kampioenstitels voor Andy Priaulx in 2005, 2006 en 2007 is BMW ook nog steeds het succcesvolste merk in de historie van het WTCC. Ook de destijds eenmalige WK-titel in 1987 werd door BMW gewonnen.
Tekst: René de Boer
Foto: FIA WTCC/Photo4
"We blijven wel in het WTCC aanwezig door middel van onze klantenteams, voor wie we een aantrekkelijke aanbieding hebben samengesteld", benadrukte dr. Theissen. Via een ombouwkit, die BMW Motorsport voor 100.000 Euro aanbiedt, kunnen de bestaande BMW 320si's worden omgebouwd naar een uitvoering met 1,6-liter turbomotor volgens het nieuwe WTCC-reglement dat vanaf 2011 van kracht wordt. "Ik ben ervan overtuigd dat de 320si daarmee absoluut competitief is en races kan winnen", aldus Theissen. Of de huidige WTCC-fabrieksrijders Andy Priaulx en Augusto Farfus op incidentele basis aan klantenteams kunnen worden uitgeleend, staat volgens Theissen nog niet vast. "Dat hangt af van de verdere activiteiten die ze hebben met lange-afstandsraces, en het ontwikkelingsprogramma voor de DTM." Van het opwaarderen van één van de bestaande privéteams naar een fabrieks-ondersteund team (waarvoor de laatste weken veelvuldig de naam van West Surrey Racing circuleerde) wil Theissen niets weten. "Geen fabrieksteam betekent ook geen verkapt fabrieksteam. We zullen al onze klantenteams gelijkwaardig behandelen."