V8 Supercars: Michael Schumacher redde James Courtney van de dood
Afgelopen weekend won James Courtney voor het team van Dick Johnson Racing(DJR) de prestigieuze V8 Supercartitel. In 2002 kwam Courtney voor het Jaguar Junior F3 team in het Britse F3 kampioenschap uit en was tevens één van de F1 Jaguar testrijders. Op 2 juli 2002 spatte de Formule 1 droom van James Courtney op Monza definitief uit elkaar.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford, DJR Racing"
James Courtney is Michael Schumacher nog steeds erg dankbaar dat hij hem in 2002 bij
een testcrash op Monza uit zijn benarde positie bevrijdde.
Schumacher redde Courtney van de dood
V8 Supercarkampioen James Courtney kan zich vrijwel nog alles van die fatale dag herinneren. “Ik reed meer dan 330 km/u en plotseling begaf de achterwielophanging het. De wishbone trok zelfs de versnellingsbak er af. Een enorme klap. Het leek wel een vliegtuigongeval. Van de auto was niet veel meer over. Telemetriedata wees uit dat ik met ruim 306 km/u de muur raakte, en vervolgens nog eens een achterwaartse klap van 70 km/u incasseerde. Alleen de “survival cell” had het overleefd. Op dat moment begonnen de restanten van de auto al te branden. Ik kan mij al maar herinneren dat iemand naar mij riep en toen ik keek zag ik Michael Schumacher.” Schumacher trok de bloedende Australiër uit zijn benarde positie.” Het was de zwaarste F1-crash in 2002. Courtney is er Schumacher nog steeds dankbaar voor” verklaarde Courtney aan de vooravond van het behalen van zijn eerste V8 Supercartitel in Sydney afgelopen weekend.
F1 droom voorbij
Courtney kon dat jaar de Britse F3 titel op zijn buik schrijven en ook de F1 droom was definitief voorbij. Herstal vergde meer dan een jaar en Courtney kreeg met behoorlijke migraine problemen te kampen. Toch gaf de Australiër het niet op. Anderen hadden misschien opgegeven, maar de DJR-coureur keerde na een test terug in de autosport en koos voor de V8 Supercars.
Er is altijd leven na de Formule 1. Courtney keek niet meer terug van wat misschien
had kunnen zijn.
Courtney: "Als ik toen niet gecrashed was, had ik nu tegen Vettel, Webber en Alonso geracet. Ik liep een behoorlijke achterstand op, maar mentaal gezien ben ik er sterker van geworden. Toch voel ik mij een gelukkig mens. Wie weet waar ik geëindigd was als ik die crash niet had gehad? Dan had ik mijn huidige vrouw Carys waarschijnlijk nooit leren kennen.”
Courtney kwam terug, won het Japanse F3 kampioenschap in 2003 en verschillende outings in het Japanse GT-kampioenschap met Toyota leidde tot het contact met Holden in Australië. Vanaf 2006 kwam Courtney voor de Ford teams van SBR en DJR uit. Met het laatstgenoemde team won Courtney afgelopen weekend de prestigieuze V8 Supercartitel. Tijdens de V8 Enduros op Philipp Island en Bathurst kwam Courtney in 2006 kortstondig voor Holden uit. De terugkeer naar dit merk lijkt een kwestie van enkele dagen. Courtney’s manager Alan Gow, lijkt deze deal enige tijd geleden al beklonken te hebben. “De V8 Supercar titel betekent enorm veel voor me maar ik ben er Michael Schumacher nog steeds dankbaar voor dat hij mij toen uit mijn benarde positie bevrijdde. Het was een behoorlijk surrealistische situatie” zegt Courtney nu 8 jaar later.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford, DJR Racing"
James Courtney is Michael Schumacher nog steeds erg dankbaar dat hij hem in 2002 bij
een testcrash op Monza uit zijn benarde positie bevrijdde.
Schumacher redde Courtney van de dood
V8 Supercarkampioen James Courtney kan zich vrijwel nog alles van die fatale dag herinneren. “Ik reed meer dan 330 km/u en plotseling begaf de achterwielophanging het. De wishbone trok zelfs de versnellingsbak er af. Een enorme klap. Het leek wel een vliegtuigongeval. Van de auto was niet veel meer over. Telemetriedata wees uit dat ik met ruim 306 km/u de muur raakte, en vervolgens nog eens een achterwaartse klap van 70 km/u incasseerde. Alleen de “survival cell” had het overleefd. Op dat moment begonnen de restanten van de auto al te branden. Ik kan mij al maar herinneren dat iemand naar mij riep en toen ik keek zag ik Michael Schumacher.” Schumacher trok de bloedende Australiër uit zijn benarde positie.” Het was de zwaarste F1-crash in 2002. Courtney is er Schumacher nog steeds dankbaar voor” verklaarde Courtney aan de vooravond van het behalen van zijn eerste V8 Supercartitel in Sydney afgelopen weekend.
F1 droom voorbij
Courtney kon dat jaar de Britse F3 titel op zijn buik schrijven en ook de F1 droom was definitief voorbij. Herstal vergde meer dan een jaar en Courtney kreeg met behoorlijke migraine problemen te kampen. Toch gaf de Australiër het niet op. Anderen hadden misschien opgegeven, maar de DJR-coureur keerde na een test terug in de autosport en koos voor de V8 Supercars.
Er is altijd leven na de Formule 1. Courtney keek niet meer terug van wat misschien
had kunnen zijn.
Courtney: "Als ik toen niet gecrashed was, had ik nu tegen Vettel, Webber en Alonso geracet. Ik liep een behoorlijke achterstand op, maar mentaal gezien ben ik er sterker van geworden. Toch voel ik mij een gelukkig mens. Wie weet waar ik geëindigd was als ik die crash niet had gehad? Dan had ik mijn huidige vrouw Carys waarschijnlijk nooit leren kennen.”
Courtney kwam terug, won het Japanse F3 kampioenschap in 2003 en verschillende outings in het Japanse GT-kampioenschap met Toyota leidde tot het contact met Holden in Australië. Vanaf 2006 kwam Courtney voor de Ford teams van SBR en DJR uit. Met het laatstgenoemde team won Courtney afgelopen weekend de prestigieuze V8 Supercartitel. Tijdens de V8 Enduros op Philipp Island en Bathurst kwam Courtney in 2006 kortstondig voor Holden uit. De terugkeer naar dit merk lijkt een kwestie van enkele dagen. Courtney’s manager Alan Gow, lijkt deze deal enige tijd geleden al beklonken te hebben. “De V8 Supercar titel betekent enorm veel voor me maar ik ben er Michael Schumacher nog steeds dankbaar voor dat hij mij toen uit mijn benarde positie bevrijdde. Het was een behoorlijk surrealistische situatie” zegt Courtney nu 8 jaar later.