Div: Mario Theissen vertrekt als directeur BMW Motorsport, Jens Marquardt volgt hem op
Vertrekkend BMW-sportdirecteur Dr. Mario Theissen (l.), hier met WTCC-promotor Marcello Lotti op de grid in Macau
Afgelopen weekeinde in Macau, toen we hem er expliciet naar vroegen, wetend dat bij BMW hooggeplaatste functionarissen met 60 jaar mogen vertrekken, deed hij er nog wat vaag over. "Ik kan er nog niks over zeggen, wacht maar af", luidde toen het antwoord. Nu, drie dagen na de laatste WTCC-race van het seizoen, komt het bericht dat Dr. Mario Theissen per 1 juli 2011 zijn functie als directeur van BMW Motorsport neerlegt. Zijn opvolger wordt de 43-jarige Duitser Jens Marquardt, die eerder ervaring opdeed bij Ilmor Engineering en sinds 2000 werkzaam is bij Toyota Motorsport. Het meest recent was Marquardt teammanager van het Toyota Formule 1-team en daarna General Manager Business Development, Planning & Operations bij Toyota Motorsport in Keulen.
Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar Automotive Productions
Het vertrek van Dr. Mario Theissen, in wiens periode als sportdirecteur bij BMW belangrijke wapenfeiten als de overwinning in de 24 Uur van Le Mans in 1999, de terugkeer in de Formule 1, drie kampioenstitels in het WK Toerwagens en drie overwinningen tijdens de 24 Uur Nürburgring vielen en ook de terugkeer in de DTM vanaf 2012 in gang werd gezet, komt niet helemaal als een verrassing. Gezien zijn leeftijd en de personeelspolitiek bij BMW verwachtten velen al dat Theissen niet meer in zijn positie als sportchef zou zitten op het moment dat de terugkeer in de DTM van het merk over anderhalf jaar een feit is. Dat de aankondiging nu al in een zo vroeg stadium gedaan wordt, is wellicht de enige verrassing. Marquardt treedt op 1 januari in dienst van BMW en zal aan de zijde van Dr. Mario Theissen een half jaar lang worden ingewerkt.
"Zorgvuldig voorbereid"
"We hebben deze wisseling zorgvuldig gepland en voorbereid", aldus Theissen. "Met de nieuwe richting voor BMW Motorsport en de beslissing voor het DTM-project zijn de voorbereidingen getroffen voor een succesvolle toekomst op het circuit. Dat is het beste tijdstip om nu ook de leiding van BMW Motorsport in nieuwe handen te leggen. Ik ben ervan overtuigd, dat we met Jens Marquardt de juiste man voor deze spannende opgave gevonden hebben. Ik verheug me op de gezamenlijke tijd met hem. Hij zal op 1 juli perfect voorbereid het stuur in handen nemen." Theissen begon op 15 juni 1977 als ontwikkelingsingenieur bij BMW. Hij had verschillende taken in de motorenontwikkeling en leidde daarna de BMW-innovatiecentra in München en Palo Alto. Sinds 1 april 1999 is Theissen, aanvankelijk samen met Gerhard Berger, verantwoordelijk voor het sportprogramma van BMW.
Marquardt werd op 20 mei 1967 geboren. Hij studeerde lucht- en ruimtevaarttechniek en deed veel ervaring op in de motorenbouw. Hij zegt: "De leiding van BMW Motorsport is voor mij een droombaan en een grote blijk van vertrouwen. De lange-afstandsraces met de BMW M3, het breed samengestelde klantensportprogramma, de ondersteuning van jonge rijders, maar vooral het DTM-project zijn fascinerende uitdagingen. Ik weet dat ik van Mario Theissen alle mogelijke ondersteuning zal krijgen en ik kan het nauwelijks afwachten, met het werk te beginnen." Voor de goede lezers: in dit officiële citaat is geen sprake van het WK Toerwagens, nog een aanwijzing voor wat velen al vermoeden, namelijk dat BMW vanaf volgend jaar niet meer met een eigen fabrieksteam in het WTCC actief zal zijn.
Erkenning vanuit Toyota
Toyota gaf bij monde van Yoshiaki Kinoshita, president van Toyota Motorsport GmbH, te kennen: "Natuurlijk zijn we teleurgesteld om Jens kwijt te raken, maar we begrijpen waarom dit een kans was waarvan hij vond dat hij die moest aannemen, en we wensen hem het beste voor zijn toekomst. Naast zijn gewaardeerde inbreng bij ons Formule 1-project van begin tot eind speelde Jens een belangrijke rol in de ontwikkeling van TMG als een toonaangevende leverancier van technische diensten op hoog niveau en we zijn hem erg dankbaar voor zijn inzet."