V8 Supercars: Chaos en Crashes op Sandown. Zeges voor Dumbrell en Courtney
De voorlaatste wedstrijden van het spectaculaire Australische V8 Supercarkampioenschap kende een chaotisch verloop. Veteraan Paul Dumbrell boekte na elf jaar zijn allereerste zege in de V8 Supercarseries. Mogelijk omstreden omdat hij indirect verantwoordelijk was voor de zware crash van Garth Tander. De tweede wedstrijd verliep nog chaotischer en werd uiteindelijk door James Courtney gewonnen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Holden, BAM, SBR

Paul Dumbrell met de groene overall wint na elf seizoenen voor het eerst in de V8
Supercars. Hier in gesprek met zijn oude teamgenoot Rick Kelly.
Chaos en crashes overheersen op Sandown
Het circuit van Sandown bij Melbourne vierde dit jaar 50-jarige jubileum. En dit verliep niet bepaald vlekkeloos. Na elf jaar behaalde Paul Dumbrell eindelijk zijn allereerste V8 Supercarzege en die was beslist niet onomstreden. Direct na de start geraakte Dumbrell van de baan maar wist zijn bolide op het gras onder controle te houden en voegde op het asfalt weer in. Op het moment dat hij weer terug op de baan kwam, maakte de FPR Falcon contact met de Toll HRT Holden van Garth Tander die geen enkele ruimte meer had.
Garth Tander: “Paul Dumbrell ging er in de eerste bocht al vanaf en kwam in de derde bocht behoorlijk gevaarlijk en agressief terug. Ik zag hem vanaf het gras komen, maar hij reed toch bij mij binnen, waardoor één van de banden klapte. Op die snelheid voel je dit niet direct, maar ik hoorde wel iets. Ik trapte direct op de remmen. En dat was het dan. De bandenstapels deden een uitstekende job en de verbeteringen die aan het circuit zijn aangebracht werkten perfect. Voor Paul Dumbrell was het eigenlijk onnodig om zo agressief te rijden. Hij maakte bij de start gewoon een fout en had daarvoor bestraft moeten worden.” Telemetriedata wezen uit dat Tander met ruim 265 km/u in de bandenstapels verdween. De wedstrijd moest geruime tijd met Code Rood onderbroken worden. Hoewel de wedstrijdleiding de video’s van het incident meermaals bestudeerd hebben, zagen zijn geen enkele aanleiding om Dumbrell zijn allereerste V8 Supercar-overwinning te ontnemen.
Het rivaliserende Kelly Racing feliciteerde Dumbrell als eerste. Van 2006 t/m 2008 kwam Dumbrell namelijk voor dit team uit. Rick Kelly: “Een ongelofelijke prestatie.”

Toch nog een negende plek voor van Gisbergen in de eerste wedstrijd.
Slechts 9e plek voor Shane van Gisbergen
Shane van Gisbergen, die zich niet echt fit voelde, kwalificeerde zich als 18e en eindigde uiteindelijk als negende. Shane van Gisbergen: “Voor de start voelde ik mij niet echt prettig maar zodra ik in de auto zat voelde ik de adrenaline opkomen en voelde mij direct wat beter. In de wedstrijd beschikten wij over een uitstekende auto. Mijn eerste ronde was niet echt goed maar op de banden voelde hij perfect aan en ik haalde direct wat mensen in. Ook reed ik enkele zeer goede rondetijden. Eigenlijk weten wij nog steeds niet waarom wij in de kwalificatie nog steeds niet het beste uit onze banden halen. Maar als je de data van de wedstrijd analyseert beschikken wij gewoon over één van de snelste auto’s op de baan. De kwalificaties moeten gewoon beter, dat vergemakkelijkt het werk tijdens de wedstrijd.”
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Holden, BAM, SBR

Paul Dumbrell met de groene overall wint na elf seizoenen voor het eerst in de V8
Supercars. Hier in gesprek met zijn oude teamgenoot Rick Kelly.
Chaos en crashes overheersen op Sandown
Het circuit van Sandown bij Melbourne vierde dit jaar 50-jarige jubileum. En dit verliep niet bepaald vlekkeloos. Na elf jaar behaalde Paul Dumbrell eindelijk zijn allereerste V8 Supercarzege en die was beslist niet onomstreden. Direct na de start geraakte Dumbrell van de baan maar wist zijn bolide op het gras onder controle te houden en voegde op het asfalt weer in. Op het moment dat hij weer terug op de baan kwam, maakte de FPR Falcon contact met de Toll HRT Holden van Garth Tander die geen enkele ruimte meer had.
Garth Tander: “Paul Dumbrell ging er in de eerste bocht al vanaf en kwam in de derde bocht behoorlijk gevaarlijk en agressief terug. Ik zag hem vanaf het gras komen, maar hij reed toch bij mij binnen, waardoor één van de banden klapte. Op die snelheid voel je dit niet direct, maar ik hoorde wel iets. Ik trapte direct op de remmen. En dat was het dan. De bandenstapels deden een uitstekende job en de verbeteringen die aan het circuit zijn aangebracht werkten perfect. Voor Paul Dumbrell was het eigenlijk onnodig om zo agressief te rijden. Hij maakte bij de start gewoon een fout en had daarvoor bestraft moeten worden.” Telemetriedata wezen uit dat Tander met ruim 265 km/u in de bandenstapels verdween. De wedstrijd moest geruime tijd met Code Rood onderbroken worden. Hoewel de wedstrijdleiding de video’s van het incident meermaals bestudeerd hebben, zagen zijn geen enkele aanleiding om Dumbrell zijn allereerste V8 Supercar-overwinning te ontnemen.
Het rivaliserende Kelly Racing feliciteerde Dumbrell als eerste. Van 2006 t/m 2008 kwam Dumbrell namelijk voor dit team uit. Rick Kelly: “Een ongelofelijke prestatie.”

Toch nog een negende plek voor van Gisbergen in de eerste wedstrijd.
Slechts 9e plek voor Shane van Gisbergen
Shane van Gisbergen, die zich niet echt fit voelde, kwalificeerde zich als 18e en eindigde uiteindelijk als negende. Shane van Gisbergen: “Voor de start voelde ik mij niet echt prettig maar zodra ik in de auto zat voelde ik de adrenaline opkomen en voelde mij direct wat beter. In de wedstrijd beschikten wij over een uitstekende auto. Mijn eerste ronde was niet echt goed maar op de banden voelde hij perfect aan en ik haalde direct wat mensen in. Ook reed ik enkele zeer goede rondetijden. Eigenlijk weten wij nog steeds niet waarom wij in de kwalificatie nog steeds niet het beste uit onze banden halen. Maar als je de data van de wedstrijd analyseert beschikken wij gewoon over één van de snelste auto’s op de baan. De kwalificaties moeten gewoon beter, dat vergemakkelijkt het werk tijdens de wedstrijd.”