F3: Mortara schrijft autosporthistorie in Macau

Start van de race, achterin gaan al mensen dwars
Tot nu toe won geen enkele rijder twee keer de Formule 3-Masters op Zandvoort. Valtteri Bottas bracht daar dit jaar verandering in door het prestigieuze evenement voor de tweede keer op rij op zijn naam te schrijven. Tot nu toe won ook geen enkele rijder tweemaal de Formule 3-Grand Prix van Macau. En in de voormalige Portugese kolonie was het Edoardo Mortara die daarin verandering bracht. Voor de tweede maal in successie zegevierde de in Zwitserland wonende Italiaan namens het Franse Signature-team van Philippe Sinault. Daarmee bekroont Mortara een fantastisch seizoen, waarin hij ook de titel in de Formule 3 Euro Serie won. Voor motorleverancier Volkswagen was het in totaal de zevende overwinning in de Formule 3 in Macau, waarmee het merk op gelijke hoogte kwam met Toyota. Laurens Vanthoor eindigde als tweede en completeerde daarmee de dubbelzege voor Signature. Renger van der Zande bezette bij zijn vierde optreden in Macau de vijfde plaats, een heel keurig resultaat voor het Macau-debuut van zijn Duitse Motopark Academy-team.
Tekst: René de Boer
Foto's: PR, Rebocar
Natuurlijk gaat het al bij de start mis. Achterin het veld blijven enkele rijders staan, wat tot meerdere aanrijdingen leidt. Sims, Ho, Munoz en Haryanto zijn op het rechte stuk gestrand. Mortara leidt voor Abt en Vanthoor. Juncadella raakt de banden aan de buitenkant van Lisboa. De safety car komt in de baan. In ronde drie wordt de race weer vrijgegeven. Mortata leidt voor Abt, Vanthoor, Bottas, Wittmann.

Het veld voor de eerste keer op weg naar Lisboa met Mortara voor Abt
In ronde drie pakt Abt bij het aanremmen van Lisboa de leiding, terwijl Vanthoor alle moeite moet doen om Mortara niet te raken. Iets verder in de ronde strandt Abt voorbij de Teddy Ip-bocht nadat hij de muur raakt. Vanthoor leidt voor Mortara en Bottas, Wittmann, Da Costa, Van der Zande, Vergen, Huetas, Nasr en Rosenqvist. In ronde vier komt opnieuw de safety car in actie, omdat de gecrashte auto van Abt op de baan staat. In ronde zes wordt de race weer vrijgegeven. Mortara neemt voor Lisboa de leiding weer over van Vanthoor. Wittmann is Bottas voorbij en is daarmee derde. Na één ronde aan de leiding heeft Mortara al een voorsprong van 1,243 seconden op Vanthoor.

Laurens Vanthoor tussen Lisboa en San Francisco
In ronde acht haalt Bottas Wittmann weer in bij het aanremmen van Lisboa en is daarmee weer derde. Rosenqvist haalt in de tiende ronde Huertas in en is daarmee achtse. In de twaalfde ronde wint Van der Zande een plaats door Da Costa in te halen. In ronde 14 verlies Rosenqvist een plaats aan Merhi. Mortara wint voor Vanthoor, Bottas, Wittmann, Van der Zande, Da Costa, Vergne, Merhi, Rosenqvist en Huertas.

Edoaro Mortara stond voor de tweede maal op de hoogste trede van het podium
“Ik ben er trots op dat ik als eerste de Macau Grand Prix twee maal heb gewonnen”, zei Mortara. “Ik moest er hard voor werken om Vanthoor, Abt en Bottas voor te blijven.” Vanthoor had natuurlijk ook graag willen winnen, maar kon uiteindelijk ook leven met de tweede plaats. “De overwinning voor Edoardo is in orde, hij was dit weekeinde hier gewoon de snelste.”

Renger van der Zande in de startopstelling
Renger van der Zande, die bij zijn vierde optreden in Macau als vijfde zijn beste resultaat (uit 2008) evenaarde, was tevreden met zijn klassering: “Ik kwam een beetje snelheid tekort, doordat ik met teveel vleugel reed. Daaraan merk je het gebrek aan ervaring van het team, dat voor het eerst hier in Macau reed. Maar voor een debuut was dit zeker niet slecht. Ik heb veel plezier gehad, ik heb er erg van genoten. Als het aan mij ligt, rijd ik hier volgend jaar weer!”

Keurig resultaat voor Renger van der Zande bij zijn vierde optreden in Macau
Uitslag:
1. Edoardo Mortara (Ita), Dallara F308-Volkswagen, 15 r. in 39:30.753 (gem. 139,39 km/u)
2. Laurens Vanthoor (Bel), Dallara F308-Volkswagen, op 2,120
3. Valtteri Bottas (Fin), Dallara F308-Mercedes, op 3,156
4. Marco Wittmann (Dui), Dallara F308-Volkswagen, op 6,230
5. Renger van der Zande (Ned), Dallara F308-Volkswagen, op 10,631
6. António Félix da Costa (Por), Dallara F308-Volkswagen, op 13,173
7. Jean-Eric Vergne (Fra), Dallara F308-Volkswagen, op 16,508
8. Roberto Merhi (Spa), Dallara F308-Mercedes, op 19,313