WTCC: BREAKING NEWS Yvan Muller is de nieuwe wereldkampioen

Yvan Muller mag zich na de beslissing van de FIA wereldkampioen noemen
De FIA heeft weliswaar nog niets officieel gecommuniceerd, maar Rob Huff maakte het bekend via zijn Facebook-pagina: "Yvan Muller is de nieuwe wereldkampioen toerwagens!" Vandaag moest de beroepscommissie van de FIA in Parijs beslissen over het beroep dat Chevrolet had aangetekend tegen de beslissing van de sportcommissarissen in Okayama om de BMW-fabrieksrijders Farfus en Priaulx (en privatier Franz Engstler, maar daarover zeurt niemand) met een sequentiële versnellingsbak in plaats van een H-bak te laten rijden. Daarmee waren de BMW's 30 kg lichter dan ze normaliter met H-bak en maximaal ballastgewicht geweest zouden zijn. De beroepscommissie heeft, afgaande op het commentaar van Huff, nu dus naar alle waarschijnlijkheid geoordeeld dat de BMW's zo niet hadden mogen rijden en daarmee Priaulx en Farfus hun punten ontnomen. Dat betekent dat Priaulx Yvan Muller nu niet meer kan inhalen in de strijd om de wereldtitel.
Tekst: René de Boer
Foto: FIA WTCC/Photo4
Chevrolet-sportdirecteur Eric Nève is nog wat terughoudend als we hem bellen om te feliciteren en om een eerste reactie te horen. "Mathematisch kan niemand Yvan meer inhalen", bevestigt hij, "maar je bent pas officieel wereldkampioen aan het einde van de laatste race. Hij moet nu braaf zijn en zorgen dat zijn punten niet weggenomen worden." Formeel heeft Nève daarin natuurlijk volledig gelijk, maar we kunnen ervan uitgaan dat door de beslissing van de FIA-beroepscommissie Yvan Muller nu de facto wereldkampioen is. Dat betekent dat voor het eerst sinds de heropleving van het WTCC in het jaar 2005 de titelstrijd niet tijdens de finale in Macau wordt beslist.
Nog geen officiële publicatie
Noch op de FIA-website, nog op de site van het WTCC is overigens iets te vinden over de uitspraak van vandaag. "We verwachten de officiële beslissing in de loop van het weekeinde", zegt Eric Nève. Van BMW was op vrijdagavond nog geen reactie te krijgen, maar ook daar blijven we uiteraard achteraan zitten.