DTM: De kogel is door de kerk

Twee weken geleden werd er op Hockenheim met de Hankook-banden getest
De kogel is door de kerk: na elf seizoenen lang op Dunlop-banden te hebben gereden, stapt de DTM voor 2011 over naar het Koreaanse merk Hankook. Volgens de doorgaans goed geïnformeerde website van het Duitse blad "Auto Motor und Sport" heeft de DTM-organisatie ITR e.V. afgelopen weekeinde tijdens de race op het circuit van Adria de keuze voor Hankook bepaald. Het zou gaan om een contract voor twee jaar, met een optie voor een verlenging van nog eens twee jaar. Dunlop was ook tot het uiterste toe nog in de race voor een contractverlenging (eind vorig jaar werd voor één seizoen bijgetekend), maar de keuze viel uiteindelijk uit in het voordeel van Hankook.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar, Willem J. Staat, PR
Na afloop van de DTM-race van 18 oktober op Hockenheim testten Audi en Mercedes-Benz op diezelfde locatie voor het eerst met Hankook-banden, naar we begrepen dezelfde specificatie die ook op de GT2-Ferrari van het door Hankook gesponsorde Farnbacher-team gebruikt werd. De banden waren weliswaar smaller dan de regulierde Dunlop-DTM-band (de Dunlop SP Sport Maxx voor de DTM heeft een afmeting van 265/660 R 18 vóór en 280/660 R 18 achter), omdat Hankook (nog) geen banden in de gebruikelijke DTM-afmeting beschikbaar had, maar dat zal uiteraard slechts een kwestie van tijd zijn. Bij temperaturen van een graad of vijf en een baan die in ieder geval in de ochtend door mist nog enigszins vochtig was, zullen de ervaringen van de test, uitgevoerd door Mattias Ekström in de Audi A4 DTM-testauto van Audi Sport en Gary Paffett in de AMG-Mercedes C-Klasse-testauto van het Mercedes-Benz-fabrieksteam HWA, niet al te waardevol zijn geweest, maar naar we vernamen waren beide partijen behoorlijk positief over de eerste indrukken.

De Farnbacher-Ferrari werd met Hankook-banden tweede op de Nürburgring en in Le Mans
Successen in lange-afstandsracerij
Hoewel Hankook natuurlijk de grote sporttraditie van merken als Dunlop, Michelin, Goodyear of Pirelli mist, is de Koreaanse fabrikant toch niet helemaal een onbeschreven blad als het om de autosport gaat. In Europa is het Duitse Farnbacher-team, eerst met Porsche en de laatste jaren met Ferrari, een belangrijk uithangbord voor de sportactiviteiten van Hankook. En met succes: tijdens de 24-uursrace van de Nürburgring eindigde de Farnbacher-Hankook-Ferrari heel verrassend als tweede in het eindklassement achter de winnende fabrieks-BMW. Tijdens de 24 Uur van Le Mans behaalde het team eveneens de tweede plaats, ditmaal in de LM-GT2-klasse. In Groot-Brittannië is Hankook ondermeer sponsor en exclusieve bandenleverancier van de Volkswagen Racing Cup en titelsponsor van het MSA Scottish Rally Championship.

Wordt het "bye, bye, Dunlop" in de DTM?