Formule Ford: FFCH sluit tijdperk af, CPZ nieuwe sterke partner Dutch Formula Ford
Na afloop van de brainstormsessie over de toekomst van de formulewagenracerij in Nederland in september 2010 waren een aantal zaken glashelder. In de eerste plaats is er bij alle betrokkenen geen enkele twijfel dat de Formule Ford-klasse de enige mogelijke formulewagenklasse voor ons kleine kikkerlandje is en blijft. De tweede belangrijke constatering is dat de klasse ondersteuning nodig heeft van een sterke organisatorische partner. Tijdens de laatste vergadering van de FFCH, afgelopen maandagavond gehouden in ’t Oude Veerhuis in Nieuwegein, werd Circuit Park Zandvoort geïntroduceerd als die sterke partner.
Tekst: Marc Kok en Marco Antheunisse
Met een kant en klaar plan van aanpak voor de periode van 2011 t/m 2013 op tafel, maakte CPZ COO Erik Weijers duidelijk dat de huidige deelnemers aan onze enige Formulewagenklasse met een gerust hart de winterperiode in kunnen gaan. Ook de komende drie jaar zal het Dutch Power Pack-publiek kunnen genieten van de spannende gevechten. Als het aan CPZ ligt met minimaal 15 deelnemers aan de start.
Formule Ford 2011 – 2013
Vanaf komend seizoen zal Circuit Park Zandvoort als organisator en promotor van de Formule Ford optreden. CPZ doet dat momenteel al voor de Dutch Power Pach-klasses als het HTC Dutch GT4, de Dutch Renault Clio Cup, Formido Swift Cup en Toerwagen Diesel Cup. De organisatie van de Formule Ford was tot op heden in handen van de Formule Ford Club Holland (FFCH).
Nieuwe naam: Dutch Formula Ford
Nieuwe naam van de klasse is het internationaal klinkende Dutch Formula Ford. Er zal de komende drie seizoenen gereden worden met een vaste reglementering. Met andere woorden: het reglement wordt voor de periode 2011 – 2013 ‘bevroren’. Daardoor zullen de kosten laag blijven. Een en ander houdt in dat er geen nieuw chassis mag worden gebruikt. Het ‘oudste’ toegestane bouwjaar is 2010. Ook is er een limitering van het racerubber per weekend. Er mogen per keer maximaal 4 nieuwe banden worden gebruikt en twee reservebanden.
Aantrekkelijke prijzenpot
De organisatie probeert deelnemers te trekken door onder meer de klasse betaalbaar te houden; ‘value for money’ is het sleutelwoord. Bovendien zal CPZ op zoek gaan naar een klassesponsor. De opbrengsten van de sponsors en partners zullen ook worden besteed in de vorm van publiciteit op tv, internet, persberichtgeving en programmabladen. Mede door de financiële positie van de divisie te versterken, moet er een aantrekkelijke prijzenpot voor de coureurs ontstaan. Bovendien is het doel om de Duratec-kampioen een F3 test aan te bieden en de nieuwe ZETEC-titelhouder een Formule Renault-test.
Programma
Tijdens 7 evenementen op 3 verschillende circuits zullen in totaal 18 races worden afgewerkt. Tijdens de Paas- en Pinksterraces, de Trophy of the Dunes en de Finaleraces zijn er drie manches van elk 15 minuten. De overige drie weekenden staan er per keer twee heats op de rol.