BOSS GP: Vijf Nederlanders aan de start tijdens Centennial Classic op TT-circuit Assen

Assen kan zich opmaken voor bulderende bolides vol power. Want de BOSS GP staat niet voor niks voor Big Open Single Seaters. In de spectaculaire raceklasse wordt geracet in de allersnelste formuleauto’s ter wereld. Formule 1-bolides gaan de strijd aan met Champcars, Indycars, GP2, Formule 3000 en Nissan World Series auto’s. Spektakel gegarandeerd!
Tekst: Marc Kok, fotografie: Chris Schotanus, Gerrie Hoekstra
Centennial Classic
Meer dan driehonderd rijders en machines uit de historie van de motorsport komen 18 en 19 september 2010 tijdens de Centennial in actie op het TT Circuit Assen. Alle klassen die ooit onderdeel uitmaakten van de TT staan op het programma.
Het TT Circuit Assen is het enige circuit ter wereld waar sinds 1925 motorwedstrijden worden verreden en waar sinds het instellen van de Wereldtitel in 1949 om die titel wordt gestreden. Maar naast al het motorgeweld verzorgt de BOSS GP ook een compleet programma, met vrije training, kwalificatie en twee races.
Publiekslieveling
Tijdens de eerdere evenementen op tot de verbeelding sprekende circuits als Hockenheim, Spa-Francorchamps, Circuit Park Zandvoort, de Nürburgring en Zolder, ontpopte de BOSS GP zich tot de absolute publiekslieveling. Ook op Assen zullen de vele honderden paardenkrachten met hun ongeëvenaarde sound de autosportliefhebber in vervoering brengen.
Twee klasses
Er zijn twee verschillende divisies binnen de BOSS GP. In de ‘Open klasse’ strijden Formule 1-wagens (bouwjaar van 1990 tot 2005) tegen Champcars, Indycars en GP2 Series. In de ‘Masters klasse’ racen voitures uit de Formule 1 (van voor 1990), Formule 3000 en de World Series Formule Renault en Nissan. Elk raceweekend komen de BOSS GP-coureurs vier keer in actie. Naast een vrije training en een kwalificatie, staan er tevens twee races van elk 20 of 25 minuten op het programma. De volgorde van finishen in de eerste heat bepaalt de startvolgorde van de tweede manche.

Zwart aast op revanche
Klaas Zwart is zeker een coureur om in de gaten te houden. De snelle schoonvader van Tom Coronel stuurde zijn Ascari Benetton B197 Formule 1 uit 1997 immers al naar acht zeges. Omdat Zwart (160 punten) echter de laatste twee heats op Zolder beide keren een nul-resultaat boekte, is de grote kanshebber op de titel bijna ingehaald door zijn naaste achtervolgers Henk de Boer (150) en Marijn van Kalmthout (149).

De Boer is de regerend kampioen en een erg constant racende coureur. Zijn fraaie Panoz DP01 Champcar is echter net iets minder rap dan de Benettons F1 van Zwart en Van Kalmthout. Laatstgenoemde is vaak de grootste uitdager van Zwart. De Hoofddorpse Ford-dealer won dan ook beide heats op Zolder.