V8 Supercars: Holden wint Philipp Island Enduro
De combinatie Craig Lowndes/Mark Skaife zegevierden in de 500 KM Enduro-wedstrijd op Philipp Island. Deze wedstrijd is eigenlijk een teaser voor de fameuze Bathurst 1000 volgende maand. Team Vodafone heeft in ieder geval het eerste waarschuwingsschot afgevuurd. De FPR Ford Falcon van Mark Winterbottom/Luke Holden eindigde als tweede. Jason Richards/Andrew Jones eindigden met een Holden als derde.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Team Vodafone/Holden Motorsport

Start op Philipp Island, de teaser voor Bathurst volgende maand.
Holdens favoriet voor Bathurst
De Team Vodafone Holdens zijn dit jaar duidelijk favoriet voor de zege op Bathurst. De fabrieks Team Holdens stelden op Philipp Island duidelijk teleur evenals Shane van Gisbergen die met een onverwacht motorprobleem te kampen kreeg. Vrijwel de gehele wedstrijd vocht de Team Vodafone Holden een fraai duel uit met Jamie Whincup, Mark Winterbottom en Jason Richards. Voor Jamie Whincup eindigde de wedstrijd in een drama toen rookpluimen zich aankondigden en hij kort voor het einde van de wedstrijd de zwarte vlag kreeg. Met negen ronden achterstand kwam Whincup nog wel terug op de baan maar werd uiteindelijk als 29e geklasseerd. Zijn naaste rivaal James Courtney kon daardoor zijn voorsprong in de stand van het kampioenschap vergroten, maar moest vanwege een lekke band met slechts een twaalfde plek genoegen nemen.
In de 92e ronde nam Lowndes de leiding van zijn teamgenoot Whincup over en boekte zijn 75e overwinning in de Australische V8 Supercarseries. Gelegenheidspartner Mark Skaife: “Ik was behoorlijk nerveus want Lowndes was met Whincup, Winterbottom en Richards aan het knokken. Maar Lowndes deed fantastisch werk tijdens zijn laatste stint.” Craig Lowndes: “Wij vormden dit weekend een erg sterk team want beide auto’s waren erg sterk. Maar het was door het uitvallen van Whincup niet het resultaten dat wij wilden. De auto was gewoon perfect.”
HRT Team Holden behaald op Philipp Island een teleurstellend resultaat. Direct bij de start was Cameron McConville, die samen met Garth Tander een combinatie vormde, betrokken bij een aanrijding. Uiteindelijk wist McConville nog wel verloren grond goed te maken en gaf de Toll HRT Holden in vijfde stelling over aan Garth Tander. Maar door een fout in de strategie met de safetycar verloor men behoorlijk wat posities. Garth Tander: “Ik weet niet wat er tijdens de laatste stops gebeurde, maar ik weet wel dat ik veel verloor. Hoewel ik hard pushte was een negende plek een teleurstellend resultaat. Daar waren wij hier niet voor gekomen. Wij zullen voor Bathurst hard moeten werken en onze best moeten doen. Het Holden Racing Team heeft daar een lange traditie. Wij laten ons hoofden in ieder geval niet hangen.”

Prachtige opname van de Toll HRT Holden. Het resultaat was teleurstellend.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Team Vodafone/Holden Motorsport

Start op Philipp Island, de teaser voor Bathurst volgende maand.
Holdens favoriet voor Bathurst
De Team Vodafone Holdens zijn dit jaar duidelijk favoriet voor de zege op Bathurst. De fabrieks Team Holdens stelden op Philipp Island duidelijk teleur evenals Shane van Gisbergen die met een onverwacht motorprobleem te kampen kreeg. Vrijwel de gehele wedstrijd vocht de Team Vodafone Holden een fraai duel uit met Jamie Whincup, Mark Winterbottom en Jason Richards. Voor Jamie Whincup eindigde de wedstrijd in een drama toen rookpluimen zich aankondigden en hij kort voor het einde van de wedstrijd de zwarte vlag kreeg. Met negen ronden achterstand kwam Whincup nog wel terug op de baan maar werd uiteindelijk als 29e geklasseerd. Zijn naaste rivaal James Courtney kon daardoor zijn voorsprong in de stand van het kampioenschap vergroten, maar moest vanwege een lekke band met slechts een twaalfde plek genoegen nemen.
In de 92e ronde nam Lowndes de leiding van zijn teamgenoot Whincup over en boekte zijn 75e overwinning in de Australische V8 Supercarseries. Gelegenheidspartner Mark Skaife: “Ik was behoorlijk nerveus want Lowndes was met Whincup, Winterbottom en Richards aan het knokken. Maar Lowndes deed fantastisch werk tijdens zijn laatste stint.” Craig Lowndes: “Wij vormden dit weekend een erg sterk team want beide auto’s waren erg sterk. Maar het was door het uitvallen van Whincup niet het resultaten dat wij wilden. De auto was gewoon perfect.”
HRT Team Holden behaald op Philipp Island een teleurstellend resultaat. Direct bij de start was Cameron McConville, die samen met Garth Tander een combinatie vormde, betrokken bij een aanrijding. Uiteindelijk wist McConville nog wel verloren grond goed te maken en gaf de Toll HRT Holden in vijfde stelling over aan Garth Tander. Maar door een fout in de strategie met de safetycar verloor men behoorlijk wat posities. Garth Tander: “Ik weet niet wat er tijdens de laatste stops gebeurde, maar ik weet wel dat ik veel verloor. Hoewel ik hard pushte was een negende plek een teleurstellend resultaat. Daar waren wij hier niet voor gekomen. Wij zullen voor Bathurst hard moeten werken en onze best moeten doen. Het Holden Racing Team heeft daar een lange traditie. Wij laten ons hoofden in ieder geval niet hangen.”

Prachtige opname van de Toll HRT Holden. Het resultaat was teleurstellend.