Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Superleague Formula

Superleague Formula: Buurman en Doornbos niet in de voorste gelederen


480_adria_olympiclyon_kwal
Nu Girondins de Bordeaux vertrokken vindt Olympic Lyonnais het niet leuk meer zonder Franse tegenstander en is alvast met terugtrekken begonnen

Nog meer nieuwe gezichten en wel in de auto van Liverpool, met de ook al overtuigend rijdende Belg Frederic Vervisch en de auto van Olympic Lyonnais, waarin nu de onbekende Spanjaard Celso Mguez zit. Atech/Reid teamchef Anthony Reid noemt de klasse nu dan ook een ‘pay and drive’ klasse. Het niveau van de rijders doet er in deze fase van het kostbare seizoen kennelijk niet meer toe. James Walker (voorheen Liverpool) vindt zichzelf niet geschikt genoeg, dan wel niet rijk genoeg en stopte ermee. Franck Montagny, toch niet de eerste de beste en een echte topper, hield ermee op omdat het team de Girondins de Bordeaux-auto niet goed kon krijgen. Daarop is het hele team zelfs gestopt, waardoor Lyon op de startlijst ontbreekt. Ook Sporting Clube de Portugal is er niet meer bij want Andy Soucek had slechts geld voor twee races en ging weer naar de GP2. En een vervanger met geld is niet gevonden. Eerder gaf Sébastien Bourdais er al de brui aan en nu is ook Maria de Villota uitgeschakeld. De enige dame in het veld kampt met onwillige nekwervels en daardoor tintelingen in de bovenarmen. Zij trainde wel mee maar moest op advies van de doktor afzeggen voor de races. Waardoor het aantal auto’s tot 15 is teruggelopen.

480_adria_bestewensen_chris
Van iedereen de allerbeste wensen en spoedig herstel toegewenst

Nog even Chris van der Drift

Aanstaande woensdag wordt er in Milton Keynes een benefiet kartwedstrijd voor de op Brands Hatch gecrashte Nederlandse Nieuw-Zeelander georganiseerd. Mark Webber komt en doneert zijn helm voor de veiling, diverse coureurs, waaronder Yelmer Buurman en, zoals hij net te kennen gaf, vermoedelijk ook Robert Doornbos zullen er gaan karten en geld genereren voor Chris’ exclusieve revalidatieprogramma. Een gesprek met zijn manager Gianni Bianchi werpt toch een wat ander licht op de zaak zoals die onlangs op autosport.nl stond te lezen. “Je kunt als manager niet eens een ongevallenverzekering voor een coureur afsluiten. Die moet hem namelijk altijd zelf tekenen. Ik ben nu al zes jaar zijn manager en we hebben dit nooit besproken. En je bent dus verzekerd als je een Nederlandse racelicentie hebt? Wel, hij heeft een Nieuw Zeelandse en daar zit het kennelijk niet in. Overigens heeft hij wel bij Gullwing een WA-verzekering afgesloten”, betoogt de Zwitser, die sinds 2005 Van der Drift’s manager is, een contract dat over 10 jaar loopt en naar zijn zeggen veel geld zal kosten om daar onderuit te komen. Daar is de Zwitser ook niet op uit. “Ik heb nog steeds een warm gevoel voor hem, ook al heeft hij dat bericht zelf de wereld ingestuurd. Misschien heeft hij daar n Engeland ook een stevige tik op zijn hoofd gehad. De zaken liggen gewoon anders, ook het prijzengeld. Het is heel simpel (en bij meerdere rijders van toepassing, red.): Het prijzengeld gaat in eerste instantie naar het team dat de auto prepareert. Dat kost immers veel geld. En als dat bedrag een bepaalde grens heeft bereikt is het meerdere voor de rijder. Zover was Chris dus nog niet. Ik heb er zelf geen cent van gezien, alles is linea-recta naar GU-Racing gegaan”, aldus Bianchi, die naar eigen zeggen het managen als hobby ziet omdat hij in Zwitserland een bloeiend textielproductiebedrijf bezit. Zijn verhaal betreffende de verzekering wordt overigens bevestigd door Robert Doornbos. “Je moet dat als rijder inderdaad zelf regelen. Zo zit dat. Het kost veel geld, helemaal in Amerika, waar het voor de Champcars twee keer zo duur is als voor de Formule 1. Reken maar op zo’n 18.000 dollar per jaar. Maar mijn vader heeft er bij mij op aangedrongen dat ik het zou doen. Nou, je ziet maar weer, een ongeluk kan je altijd en overal overkomen”.

Nog even over het Mickey Mouse-baantje van Adria, nabij Padua en Venetië: Er zitten geen vloeiende, snelle en dus uitdagende bochten in. Het is allemaal hard gasgeven uit de bocht, een recht eind afstormen, dan vol in de ankers, vervolgens scherp sturen en weer heel even vol op het gas omdat de volgende langzame bocht alweer nadert. Het kleinste foutje wordt meedogenloos afgestraft en kun je ook niet meer zomaar goedmaken. De kansen liggen bij remfouten van anderen en als die niet komen draait het racen uit op een optocht. Davide Rigon, die de hele kwalificatie foutloos was en zijn Azerti-team naar het hoogste plan stuwt, weet nog een plaats om in te halen: “Als je pitcrew even verzaakt bij het bandenwisselen ben je ene of meerdere plaatsen kwijt. En die maak je hier niet meer goed. De druk ligt dus ook heel erg op de pit-crew”.

Startopstelling
1. Davide Rigon (RSC Anderlecht)
2. John Martin (Beijing Guoan)
3. Alvaro Parente (FC Porto)
4. Ben Hanley (Olympiacos)
5. Max Wissel (FC Basel)
6. Julien Jousse (AS Roma)
7. Frederic Vervisch (Liverpool FC)
8.Yelmer (AC Milan)
9. Craig Dolby (Tottenham Hotspur)
10. Duncan Tappy (Flamengo)
11. Tristan Gommendy (Galatasaray)
12. Marcos Martinez (FC Sevilla)
13. Hywel Lloyd (PSV)
14. Robert Doornbos (SC Corinthians)
15. Celso Miguez (Olympic Lyonnais)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet