Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Regen zorgt voor chaos in kwalificatie - Farfus op pole

100904_wtcc_oschersleben_farfus_action
Augusto Farfus behaalde zijn eerste pole-position van het seizoen

Een regenbui in de tweede en beslissende kwalificatieheat van de WTCC op het circuit van Oschersleben bepaalde uiteindelijk de volgorde in de startopstelling en zorgde tevens voor een rode vlag, nadat meerdere rijders van de baan waren geraakt. Nadat het in de eerste sessie nog droog was, zag het er voor het begin van de tweede heat al erg dreigend uit, zodat iedereen zo snel mogelijk een rondetijd op de klokken wilde zetten. Uiteindelijk eiste BMW-rijder Augusto Farfus de eerste startplaats voor zich op, terwijl Tom Coronel zich met de SEAT Leon TDI als zevende kwalificeerde.

Tekst: René de Boer
Foto's: Erik van der Schaaff


De pole voor Augusto Farfus was de tweede pole voor BMW dit seizoen na de snelste kwalificatietijd van Andy Priaulx op Monza. Voor de Braziliaan zelf was het de elfde WTCC-pole uit zijn carrière, voor BMW was het de 18e pole sinds de heropleving van het WTCC in het jaar 2005.

In de eerste kwalificatieheat had Rob Huff de ranglijst aangevoerd, gevolgd door SEAT-coureurs Gabriele Tarquini en Jordi Gené. Tom Coronel reed de negende tijd, net voor zijn Portugese teamgenoot Tiago Monteiro, die echter niet meer aan de tweede heat voor de snelste tien kon deelnemen, nadat hij de rechter voorwielophanging van zijn SEAT tegen een bandenstapel in de chicane aan de achterkant van het circuit had beschadigd.

100904_wtcc_oschersleben_quali_regenbanden
Regendruppels op de slicks in de pitstraat

Augusto Farfus reed in de tweede heat direct in zijn eerste vliegende ronde een tijd die hem uiteindelijk de pole-position opleverde, aanvankelijk gevolgd door Andy Priaulx. Rob Huff klom met zijn tweede snelle ronde op naar de tweede positie, maar raakte in zijn volgende ronde van de baan. Hij kreeg zijn auto weer onder controle, maar toen hij op het asfalt terugkwam, raakte hij uitgerekend de auto van zijn teamgenoot Alain Menu in de flank, waarop beide auto’s wederom van de baan schoten. Ook Tarqiuni en Michelisz raakten met hun SEATs van de baan, hetgeen wedstrijdleider Mirek Bartos deed besluiten om de sessie met de rode vlag te staken.

100904_wtcc_oschersleben_quali_coronel_action

Tom Coronel kwalificeerde zich als zevende en mag als zesde starten, omdat Michelisz na een aanrijding in Brno nog een straf tegoed heeft. “Misschien kom ik zelfs nog wel een paar plaatsen naar voren, omdat er nog discussies gaande zijn over mensen die hun snelste tijd onder gele vlaggen hebben gezet”, meldde Coronel na afloop. Hij was wel tevreden over zijn zevende plaats. “Het gaat eigenlijk het hele weekeinde wel goed, de snelheid zit er goed in. Het was jammer dat Tarquini net voor mij eraf ging, waardoor ik waarschijnlijk een halve seconde verloren heb, maar als geheel ging het wel goed.” Van Coronels geplande acceleratieduel tegen Jurgen van de Goorbergh kwam echter niets terecht, want daarvoor bleek het uiteindelijk te nat.

Uitslag:

1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 1:38,070 (gem. 135,67 km/u)
2. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, 1:38,176
3. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 1:38,186
4. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, 1:38,445
5. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, 1:38,634
6. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 1:38,796
7. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, 1:38,810
8. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, 1:38,869

100904_wtcc_oschersleben_quali_regen
Real cars, real racing, real rain...
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet