Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: Veldslagen tussen de heuvels

Jaarlijks schrijft de FIA nog steeds een Europees Kampioenschap uit waarin in diverse klassen aan kan worden deelgenomen. De meeste trajecten in Frankrijk hebben een stijgingspercentage dat ligt tussen de 4 en 6 procent. De bekendste wedstrijd is echter Pikes Peak in de Amerikaanse Staat New Mexico. Peugeot en Audi behaalden daar in het verleden grote successen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Porsche, BMW

porsche_909_op_de_mont_ventoux
De unieke Porsche 909 op de Mont Ventoux in 1968. Porsche bouwde deze auto
slechts voor twee wedstrijden.


Veldslagen tussen de bergen
In de zestiger jaren had het Europees Bergklimkampioenschap absoluut meer aanzien. Zowel BMW, Porsche als Ferrari vochten tussen de Europese bergen complete veldslagen uit. Formule l-coureur Ludovico Scarfiotti won in 1962 en 1965 het Europese Bergklimkampioenschap. Bij Ferrari ontwikkelde men aan het eind van de zestiger jaren de 212E waarmee de Zwitser Peter Schetty in 1969 het EK won. In zeven van de acht wedstrijden verpulverde Schetty vrijwel alle records. Alleen Arturo Merzario slaagde er met een 2L Abarth in om nog wat tegenstand te bieden. De Ferrari 212E vormde in principe de basis voor de latere 312PB waarmee men grote successen boekte in het World Endurance Championship.Ferrari’s toenmalige F1-coureur Chris Amon testte de 212 E regelmatig met Formule l onderdelen.

porsche_9091
De unieke Porsche 909, de eigenlijke voorloper van de 908/03


Porsche 909
De meeste unieke auto werd echter door Porsche gebouwd. In 1968 bouwde men voor slechts twee wedstrijden het 909 chassis. De auto was behoorlijk revolutionair te noemen want hij beschikte echter niet over een benzinepomp. Ferdinand Piëch, de huidige topman bij Volkswagen, kreeg een briljant idee. De auto was niet van een benzinepomp voorzien. Men bouwde een drukzak in de auto en die werd kort voor de start met helium gevuld waardoor de brandstof de injectie kon bereiken zonder dat er van een pomp gebruik werd gemaakt. Want die had je in principe niet nodig! Het gewicht van de auto bedroeg slechts 430 kg. De benen van de rijder zaten uit oogpunt van de gewichtsverdeling voor de vooras. Op het traject van de 21.6km lange Mont Ventoux verbrak Gerhard Mitter zijn eigen record met maar liefst 31.9 seconden! Zijn teamgenoot Rolf Stommelen eindigde met een Porsche 910 als tweede. Daarmee won Porsche het EK. De 909 kwam daarna niet meer in actie. Nadat de Italiaan Ludovico Scarfiotti in Rossfeld met een fabrieks Porsche was verongelukt besloot men aan het eind van 1968 de stekker uit het project te trekken. In feite was de Porsche 909 de voorloper van de succesvolle 908/03 Spyder. Bij Porsche bouwde men twee exemplaren. Eén werd er enkele jaren geleden door oud Porsche-medewerker Dieter Leibold volledig gerestaureerd. Waar het tweede chassis zich bevindt kan men zelfs bij Porsche niet vertellen. De auto is mogelijk vernietigd of in delen verkocht. Het enig overgebleven exemplaar kan in het Porsche Museum in Stuttgart bewonderd worden.

bmw_montispyder
De BMW Monti Bergspyder van Dieter Quester. Een uniek project maar men trok er
evenals bij Porsche snel de stekker uit.

BMW
Ook BMW mengde zich in de strijd maar het concept van de BMW Monti Bergspyder was in feite achterhaald. Dieter Quester kon er geen potten mee breken. Het beste resultaat werd niet tussen de heuvels behaald maar op de Norisring. Quester eindigde daar in 1968 als tweede. De BMW Monti Bergspyder was absoluut geen partij voor de Porsches. Uiteindelijk eindigde Dieter Quester nog als derde in het kampioenschap. Aan het eind van het seizoen trok men bij BMW wegens gebrek aan resultaat de stekker uit het project. Na het vertrek van BMW, Porsche en Ferrari ontaardde het EK in amateursport dat nog amper de gespecialiseerde media behaalde.











Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet