Retro: Laatste KNAC Heuvelklim in 1970
Mijn eerste kennismaking met de autosport was vreemd genoeg niet op het circuit. Op de Camerigerberg nabij Vaals maakte ik in 1968 voor de eerste maal kennis met de wereld van verschroeid rubber, Castrol luchtjes en snel accelererende bolides. Vlak bij mijn toenmalige woonplaats Maastricht vond jaarlijks tijdens het eerste Septemberweekend de KNAC Heuvelklim plaats. Deelnemers aan het evenement kregen in twee getimede runs de gelegenheid om een snelle tijd neer te zetten.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

De bekende Vredestein bus en wedstrijdleider Jaap Zwart eind zestiger jaren op
de Camerigerberg in Vaals.
Laatste Heuvelklim in 1970
Als kleine jongen ondernam ik van uit mijn toenmalige woonplaats Maastricht vanaf 1968 t/m 1970 een jaarlijkse expeditie richting Camerig nabij Vaals. Want de Nederlandse autosportkampioenschappen werden in die tijd niet op Circuit Park Zandvoort beslist maar op de Limburgse Camerigerberg! Zo zag ik in 1970 Toine Hezemans met een Willment Escort Nederlands kampioen worden. De KNAC Heuvelklim op de Camerigerberg nabij Vaals vond in 1970 voor de vijftiende en laatste maal plaats. Met het verdwijnen van de KNAC Heuvelklim uit de nationale autosportkalender verdween er eigenlijk ook een stuk autosportromantiek. Hoewel de KNAC Heuvelklim gelukkig nooit echte slachtoffers eiste, was het evenement zeker niet van gevaar ontbloot.
In 1970 werd de Fransman Pascal met een Elina Renault winnaar bij de eenzitters. Hij liet een tijd van 0.50. 31 seconden registreren. Zijn tegenstander Freek Dudok van Heel die met een Lotus 31 reed was tijdens de vrijdagtraining met 49.05 seconden de allersnelste man. De competitiedrang tussen beiden moet wel enorm geweest zijn, want beiden crashten, waarbij Dudok Van Heel na een touché met een boom zelfs zijn run nog kon afronden! Meestal vond de Trophy of the Dunes één week voor de KNAC Heuvelklim plaats. En de Trophy of the Dunes stond soms in het teken van de Formule 3. Zo kon het gebeuren dat er verschillende F3 deelnemers in Nederland achterbleven om aan de KNAC Heuvelklim deel te nemen zoals de Brit Graham Goodman met zijn F3 Techno in 1969. Wat voor tijd hij reed kon ik niet meer achterhalen. Wel dat het de eerste “grootheid” was waaraan ik een handtekening vroeg en dat zijn F3 Techno de eerste eenzitter was, die ik van nabij mocht aanschouwen. In werkelijkheid maakte die auto een behoorlijke indruk. De plaatjes in de “Autorevue” waren er niets bij.

De Techno F3 van Graham Goodman in 1969. Het was de eerste eenzitter die ik van nabij zag.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

De bekende Vredestein bus en wedstrijdleider Jaap Zwart eind zestiger jaren op
de Camerigerberg in Vaals.
Laatste Heuvelklim in 1970
Als kleine jongen ondernam ik van uit mijn toenmalige woonplaats Maastricht vanaf 1968 t/m 1970 een jaarlijkse expeditie richting Camerig nabij Vaals. Want de Nederlandse autosportkampioenschappen werden in die tijd niet op Circuit Park Zandvoort beslist maar op de Limburgse Camerigerberg! Zo zag ik in 1970 Toine Hezemans met een Willment Escort Nederlands kampioen worden. De KNAC Heuvelklim op de Camerigerberg nabij Vaals vond in 1970 voor de vijftiende en laatste maal plaats. Met het verdwijnen van de KNAC Heuvelklim uit de nationale autosportkalender verdween er eigenlijk ook een stuk autosportromantiek. Hoewel de KNAC Heuvelklim gelukkig nooit echte slachtoffers eiste, was het evenement zeker niet van gevaar ontbloot.
In 1970 werd de Fransman Pascal met een Elina Renault winnaar bij de eenzitters. Hij liet een tijd van 0.50. 31 seconden registreren. Zijn tegenstander Freek Dudok van Heel die met een Lotus 31 reed was tijdens de vrijdagtraining met 49.05 seconden de allersnelste man. De competitiedrang tussen beiden moet wel enorm geweest zijn, want beiden crashten, waarbij Dudok Van Heel na een touché met een boom zelfs zijn run nog kon afronden! Meestal vond de Trophy of the Dunes één week voor de KNAC Heuvelklim plaats. En de Trophy of the Dunes stond soms in het teken van de Formule 3. Zo kon het gebeuren dat er verschillende F3 deelnemers in Nederland achterbleven om aan de KNAC Heuvelklim deel te nemen zoals de Brit Graham Goodman met zijn F3 Techno in 1969. Wat voor tijd hij reed kon ik niet meer achterhalen. Wel dat het de eerste “grootheid” was waaraan ik een handtekening vroeg en dat zijn F3 Techno de eerste eenzitter was, die ik van nabij mocht aanschouwen. In werkelijkheid maakte die auto een behoorlijke indruk. De plaatjes in de “Autorevue” waren er niets bij.

De Techno F3 van Graham Goodman in 1969. Het was de eerste eenzitter die ik van nabij zag.