Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

IRL: Rel in Indycar broeit


Hoewel het nieuwe Indycar-concept voor 2012 vorige maand haar toekomstconcept lanceerde schijnt het achter de schermen aardig te rommelen. Door de economische crisis lijken de teams over weinig financiële middelen te beschikken om nieuwe investeringen te verrichten.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda Racing USA

indycar_chicagoland_r2
Blijven de "stokoude" Dallara's dienstdoen in de IRL?

Rel in Indycar broeit
De teambazen in Indycar zijn het zelden met elkaar eens maar over één ding waren zij het vorige week in Sonoma unaniem eens. In een boodschap aan de Indycar-organisatie lieten zij doorschemeren dat zij in 2012 geen nieuwe Indycar willen. Voorlopig wil men het bij het huidige Dallara-chassis houden. In principe zou men graag wat anders willen maar de huidige economische situatie in de VS boezemt zo weinig vertrouwen in dat men voorlopig niet aan een ander concept wil denken. Tony Cotman van Indycar, die het nieuwe reglement schreef bevestigde in de media dat dit inderdaad het geval was. Cotman: “Ik heb hun verteld dat ik het er niet mee eens was en dat het mijn taak was om een nieuw concept samen te stellen. En niet om op een opstand van de teambazen te reageren.”

Ook de topteams van Penske en Ganassi schijnen plotseling minder voor het nieuwe concept te voelen. Sommige teambazen wilden in de media wel iets kwijt. Eric Bachelart van Conquest Racing: “ De IRL besloot om een nieuw concept te introduceren maar zij hebben nooit de teams gecontacteerd. Wij vragen ons allemaal af hoe wij gezien de huidige economische situatie in nieuw materiaal moeten gaan investeren. Aan Tony Cotman hebben wij gevraagd hoeveel de nieuwe investeringen zouden bedragen maar hij bleef ons het antwoord schuldig. Alle teams voelen zich op dit moment erg ongemakkelijk.”

Een andere teambaas was nog opener: “Indycar tekende een deal met Dallara zonder ons te raadplegen maar wij zijn wel degenen die de cheques moeten neerleggen. Wat gaat Indycar doen als niemand hem koopt?” Randy Bernard van de IRL: “Inmiddels hebben wij contracten met Honda en Dallara getekend evenals met de Staat Indiana. Wij kunnen niet meer terug. Hun grootste zorg was toch om de kosten te reduceren en dat hebben wij gedaan. Gil de Ferran heeft drie pagina’s met vragen opgesteld en er waren niet veel teambazen die vroegen om de introductie naar 2013 uit te stellen. Waarom zou dit nu ineens wel een issue zijn? Wij geloven dat wij de juiste keuze gemaakt hebben. Wij hebben nieuwe sponsors en 29 auto’s dit weekend. Ook hoorde ik dat er nieuwe teams zouden komen. Waarom willen zij dit nu ineens veranderen? Het is gewoon te laat!”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet