Dutch GT4: pole voor Ricardo van der Ende en Melvin de Groot
Ricardo van der Ende was de snelste in de eerste tijdtraining van het HTC Dutch GT4 op de Nürburgring. Dat was minder een verrassing dan de pole die Melvin de Groot tijdens de tweede kwalificatietraining reed.
Tekst: Roy van der Laan
Foto’s: Tim Böhme
Blijft het droog of gaat het regenen? Dat is traditioneel de vraag die gesteld wordt op de Nürburgring. Na twee verregende vrije trainingen op vrijdag, werden de tijdtrainingen op zaterdag op een droge baan verreden. De wolken kleurden dreigend donker, maar op een paar druppels na bleef het droog.
Het HTC Dutch GT4 rijdt dit weekend samen met de GT4 European Cup in het bijprogramma van de FIA GT1. Het veld telt 32 auto’s, netjes verdeeld tussen 16 deelnemers aan het HTC Dutch GT4 en 16 auto’s uit de Europese GT4 Cup.
BMW’s aangepast

Ricardo van der Ende was de snelste in de eerste tijdtraining
De BMW M3’s rijden dit weekend voor de eerste keer met de nieuwe Michelin slicks. Ze zijn voorzien van een aerodynamisch pakket (splitter vóór en een grote achtervleugel, veel groter dan het lipje waarmee de teams eerst reden). Daar bovenop mogen de BMW’s 300 toeren meer draaien.
Ricardo van der Ende reed zijn pole niet zonder voorbereiding. “Vorige week hebben we hier twee keer getest. We hebben toen best veel aan de auto veranderd.“
Hij was tevreden over het verloop van de kwalificatie. “In de tweede ronde had ik nog last van verkeer, maar mijn derde ronde was een mooi rondje.”
Henry Zumbrink (Corvette C6) en Christiaan Frankenhout (Porsche 997 GT4) reden de tweede en derde tijd in het Nederlandse veld.
Pole met handicap

Verrassende pole voor Melvin de Groot
In de tweede training was Melvin de Groot de snelste. Hij moet het dit weekend alleen doen; zijn teamgenoot Sebastiaan Bleekemolen rijdt dit weekend op Spa-Francorchamps in de Porsche Supercup. Zijn pole was om meerdere redenen een verrassing. De Aevitae Bleekemolen Racing BMW behoort dit seizoen niet tot de grote kanshebbers. Daarnaast is Melvin nogal geblesseerd. “Ik ben vorige week met de scooter gevallen. Daarbij heb ik de kniebanden van mijn linkerbeen gescheurd. Ik kan mijn been nauwelijks bewegen, maar als ik in de auto zit heb ik geen last.”
Danny van Dongen reed de tweede tijd. “Het was stressen”, vertelde hij. “De koelslang van een voorrem stond in de brand nadat Henry de eerste tijdtraining had gereden. Tussen de beide sessies hadden we maar vijf minuten. Er waren nog maar zeven minuten training te gaan toen ik de baan op kon. Het was spannend, maar het is gelukt.”
Duncan Huisman kwalificeerde zich als derde.
Boven verwachting
De Camaro’s van Equipe Verschuur doen het boven verwachting. Gisteren waren ze al snel in de regen, nu ging het ook op een droge baan goed. In de eerste tijdtraining reed Mike Verschuur de vijfde tijd in het Nederlandse veld (tiende algemeen), in de tweede sessie stelde Donald Molenaar de vierde startplek (zevende algemeen) veilig.
Startopstelling eerste race: (tussen haakjes: de posities van de deelnemers aan het HTC Dutch GT4)
1. Ollie Hancock, Lotus Evora GT4, 2:10.843
2 (1). Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 0.279
3. Paul Meijer, Aston Martin GT4, op 0.459
4. (2) Henry Zumbrink, Corvette C6, op 0.707
5. Matt Nicoll-Jones, Ginetta G50, op 0.731
6. (3) Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 0.900
7. Michael Mallock, Aston Martin GT4, op 1.183
8. (4) Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 1.466
9. Wolfgang Weber, Aston Martin GT4, op 1.523
10. (5) Mike Verschuur , Chevrolet Camaro, op 1.541
Tweede race:
1. Paul Meijer, Aston Martin GT4, 2:10.251
2. (1) Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 0.807
3. Matt Nicoll-Jones, Ginetta G50, op 0.832
4. (2) Danny van Dongen, Corvette C6, op 1.001
5. (3) Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 1.015
6. Ollie Hancock, Lotus Evora GT4, op 1.211
7. (4) Donald Molenaar, Chevrolet Camaro, op 1.414
8. Michael Mallock, Aston Martin GT4, op 1.634
9. Eq Ordonez – Buncombe, Nissan 370Z, op 1.742
10. (5) Simon Knap, BMW M3 GT4, op 1.845
Tekst: Roy van der Laan
Foto’s: Tim Böhme
Blijft het droog of gaat het regenen? Dat is traditioneel de vraag die gesteld wordt op de Nürburgring. Na twee verregende vrije trainingen op vrijdag, werden de tijdtrainingen op zaterdag op een droge baan verreden. De wolken kleurden dreigend donker, maar op een paar druppels na bleef het droog.
Het HTC Dutch GT4 rijdt dit weekend samen met de GT4 European Cup in het bijprogramma van de FIA GT1. Het veld telt 32 auto’s, netjes verdeeld tussen 16 deelnemers aan het HTC Dutch GT4 en 16 auto’s uit de Europese GT4 Cup.
BMW’s aangepast

Ricardo van der Ende was de snelste in de eerste tijdtraining
De BMW M3’s rijden dit weekend voor de eerste keer met de nieuwe Michelin slicks. Ze zijn voorzien van een aerodynamisch pakket (splitter vóór en een grote achtervleugel, veel groter dan het lipje waarmee de teams eerst reden). Daar bovenop mogen de BMW’s 300 toeren meer draaien.
Ricardo van der Ende reed zijn pole niet zonder voorbereiding. “Vorige week hebben we hier twee keer getest. We hebben toen best veel aan de auto veranderd.“
Hij was tevreden over het verloop van de kwalificatie. “In de tweede ronde had ik nog last van verkeer, maar mijn derde ronde was een mooi rondje.”
Henry Zumbrink (Corvette C6) en Christiaan Frankenhout (Porsche 997 GT4) reden de tweede en derde tijd in het Nederlandse veld.
Pole met handicap

Verrassende pole voor Melvin de Groot
In de tweede training was Melvin de Groot de snelste. Hij moet het dit weekend alleen doen; zijn teamgenoot Sebastiaan Bleekemolen rijdt dit weekend op Spa-Francorchamps in de Porsche Supercup. Zijn pole was om meerdere redenen een verrassing. De Aevitae Bleekemolen Racing BMW behoort dit seizoen niet tot de grote kanshebbers. Daarnaast is Melvin nogal geblesseerd. “Ik ben vorige week met de scooter gevallen. Daarbij heb ik de kniebanden van mijn linkerbeen gescheurd. Ik kan mijn been nauwelijks bewegen, maar als ik in de auto zit heb ik geen last.”
Danny van Dongen reed de tweede tijd. “Het was stressen”, vertelde hij. “De koelslang van een voorrem stond in de brand nadat Henry de eerste tijdtraining had gereden. Tussen de beide sessies hadden we maar vijf minuten. Er waren nog maar zeven minuten training te gaan toen ik de baan op kon. Het was spannend, maar het is gelukt.”
Duncan Huisman kwalificeerde zich als derde.
Boven verwachting
De Camaro’s van Equipe Verschuur doen het boven verwachting. Gisteren waren ze al snel in de regen, nu ging het ook op een droge baan goed. In de eerste tijdtraining reed Mike Verschuur de vijfde tijd in het Nederlandse veld (tiende algemeen), in de tweede sessie stelde Donald Molenaar de vierde startplek (zevende algemeen) veilig.
Startopstelling eerste race: (tussen haakjes: de posities van de deelnemers aan het HTC Dutch GT4)
1. Ollie Hancock, Lotus Evora GT4, 2:10.843
2 (1). Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 0.279
3. Paul Meijer, Aston Martin GT4, op 0.459
4. (2) Henry Zumbrink, Corvette C6, op 0.707
5. Matt Nicoll-Jones, Ginetta G50, op 0.731
6. (3) Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 0.900
7. Michael Mallock, Aston Martin GT4, op 1.183
8. (4) Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 1.466
9. Wolfgang Weber, Aston Martin GT4, op 1.523
10. (5) Mike Verschuur , Chevrolet Camaro, op 1.541
Tweede race:
1. Paul Meijer, Aston Martin GT4, 2:10.251
2. (1) Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 0.807
3. Matt Nicoll-Jones, Ginetta G50, op 0.832
4. (2) Danny van Dongen, Corvette C6, op 1.001
5. (3) Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 1.015
6. Ollie Hancock, Lotus Evora GT4, op 1.211
7. (4) Donald Molenaar, Chevrolet Camaro, op 1.414
8. Michael Mallock, Aston Martin GT4, op 1.634
9. Eq Ordonez – Buncombe, Nissan 370Z, op 1.742
10. (5) Simon Knap, BMW M3 GT4, op 1.845