Dragracing: Persbericht: René van den Berg scoort in Noorwegen

René van den Berg heeft in het Noorse Gardermoen tijdens de vijfde ronde van het UEM Europees Top Fuel Bike Kampioenschap beslag gelegd op de tweede plaats. Na een vierde plaats in de kwalificaties wist de Eurol-piloot met fraaie overwinningen in de kwart en halve finale tot de eindstrijd door te dringen. Met een minimaal verschil van 0,086 seconden moest de Nederlander in de finale zijn meerdere erkennen in Peter Svensson, met afstand de snelste Europese Top Fuel Bike-rijder. Door deze topklassering maakte de als tweede in het kampioenschap geklasseerde Van den Berg veel punten goed op de leider en gaat nu in kansrijke positie naar de laatste wedstrijd, de European Finals half september op het Engelse circuit van Santa Pod.
Tekst: pr
Foto’s: Remco Scheelings
De vijfde en voorlaatste wedstrijd van het UEM Europees Kampioenschap werd gehouden op de snelle Noorse baan van Gardermoen. In de kwalificatie deed René van Berg al van zich spreken door met tijden van 6,8 seconden en een zeer snelle 6,75 seconden de vierde positie voor zich op te eisen. Zijn eindsnelheid op de ¼ mijl was met 333 km/u zelfs de één na snelste van het hele veld. De nummer één positie was met 6,18 seconden weggelegd voor Peter Svensson, de ongenaakbaar snelle Zweed die er vorig jaar als eerste en nog altijd enige Europeaan in slaagde in de Top Fuel Bike klasse een tijd onder de zes seconden op het scorebord te toveren.

In de eerste eliminatieronde zette Svensson met 6,10 seconden een nog snellere tijd op de klokken. Voor Van den Berg was echter veel belangrijker dat de Zweed daarmee Kai Selkämaa uitschakelde, de nummer één in de tussenstand van het UEM Europees Kampioenschap. Van den Berg greep zijn kans en klopte eerst Jaska Salakari om in de halve finale Petri Paljakka het nakijken te geven. In de finale wachtte vervolgens Svensson. Wetende dat hij bij het op groen springen van de lichten een voorsprong moest zien te nemen deed Van den Berg precies wat hij moest doen. Met zijn Eurol Top Fuel Bike was de Nederlander eerder weg en toen Svensson gripproblemen kreeg leken er zelfs kansen te ontstaan op de eindzege. In een side by side run kreeg Svensson echter kort voor de finish zijn motor weer onder controle en pakte in de laatste meters de winst. Het verschil op de finishlijn bedroeg echter maar 0,086 seconden, zo dichtbij was de sensationele overwinning voor Van den Berg. Maar minstens zoveel indruk als zijn klassering maakte de serie tijden die de Eurol-piloot in Noorwegen op de klokken zette. Na een 6,82 en een 6,86 volgde in de kwalificatie de 6,75 seconden. Tijdens de eliminaties was Van den Berg goed voor 6,93; 6,96 en in de finale 6,76 seconden waarbij in de laatste run de eindsnelheid 339 km/u bedroeg.