Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Peter Versluis profiteert optimaal van uitvallen Berry van Elk

100807_versluis1

Lang leek het erop dat Berry van Elk op Assen zijn goede resultaten van circuit Zolder een vervolg kon geven. De Mosler-coureur was de snelste in de race, en lag na de pitstops ruim vijftien seconden voor op de concurrentie. Toch ging het fout bij Van Elk nadat hij met zijn Mosler spinde bij het aanremmen van de GT-bocht. De Mosler eindigde hierbij in het grind en kon zijn weg niet vervolgen. Peter Versluis, ook zeer sterk rijdend, profiteerde optimaal en kon hierdoor de eerste positie overpakken. Het werd een dubbeloverwinning voor VEKA Racing, want Rick Abresch pakte de tweede plek voor René Snel. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Jochen Habets. Achter hem eindigden Wolf Nathan en Jaap van Lagen op de tweede plaats, voor Henk Thuis. Nelson van der Pol was de snelste BRL-coureur.
Cor Euser had een slechte start van de race. De ervaren coureur had met zijn Marcos LM600 last van een aanlopende band en moest met een hevig rokende bolide in de tweede ronde al binnenkomen. Euser verloor hiermee veel tijd en kon achteraan aansluiten.


Tekst en foto's: DSC

100807_snel1

René Snel kon hiervan profiteren. De bestuurder van de fraaie Porsche GT2 had een goed begin van de race en was vanaf zijn zesde startpositie al in de eerste ronde doorgestoomd tot achter Cor Euser. Toen Euser terugviel werd dit automatisch de eerste positie. Snel kon de eerste ronden een voorsprong van een paar seconden pakken op Berry van Elk.
Daarna kwam Van Elk met zijn Mosler MT900 GT3 in een snel ritme. Ronde na ronde kon Van Elk inlopen op René Snel. Inhalen bleek voor Van Elk echter lastig. De Mosler-coureur bleef dan ook vlak achter de Porsche hangen maar het lukte hem niet om een gaatje te vinden.
Hierdoor kon Peter Versluis, die een zeer goed begin van de race had en van de dertiende startpositie opgeklommen was tot plek drie, de aansluiting vinden bij de kop van het veld. Versluis zette Van Elk hierbij meteen onder druk, en pakte in de achtste ronde zelfs brutaal de tweede positie over van Van Elk. Het lukte Versluis echter niet om hierna René Snel verder onder druk te zetten. Bovendien kon Berry van Elk de aansluiting bij Peter Versluis blijven houden. Van Elk pakte dan ook in de dertiende ronde de tweede positie van Versluis weer terug.

100807_abresch1

Na de pitstops waren verschillende coureurs door hun resultaatseconden van positie gewisseld. Rick Abresch was door dit alles met de Ferrari F430 GT2 op de eerste positie komen te liggen, met vlak achter hem aan Berry van Elk. Van Elk zette Abresch na de pitstops meteen onder druk en bleek weinig moeite te hebben om Abresch zijn eerste positie te ontnemen.
René Snel was na de pitstops wat verder teruggevallen. Snel had zijn derde positie namelijk af moeten staan aan Peter Versluis, die hierna op jacht ging naar de tweede positie van Rick Abresch. Er ontstond tussen de twee Ferrari´s een spannend gevecht, maar uiteindelijk was het Peter Versluis die in de 26e ronde Rick Abresch in de eerste bocht in kon halen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet