Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Regen regeert op Veidec Festival

mp_lucht

Het Veidec Festival 2010 zal voor Mantorp Park zeker niet de geschiedenisboeken ingaan als één van de meest succesvolle evenementen in haar bestaan. De Zweedse ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing kende na een door regen ingekorte eerste kwalificatiedag alleen op zaterdag een ongewijzigd programma. Op zondag heerste de regen opnieuw en bleef de actie beperkt tot één eliminatieronde voor de klasse Pro Modified en één Top Fuel-run. Vervolgens toverde een wolkbreuk Mantorp Park om tot een zwembad en restte de organisatie niets anders dan het evenement af te blazen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

De vooruitzichten voor de derde ronde van het FIA en vierde ronde van het UEM Europees Kampioenschap waren juist zo mooi. Het Veidec Festival op Mantorp Park kende in bijna alle klasse een recordaantal deelnemers en halverwege het kampioenschap wordt ieder punt belangrijk. Helaas was de regen spelbreker. De donderdag, de dag waarop de Sportsman klassen minimaal drie kwalificatieronden zouden afwerken viel volledig in het water. Mede daardoor was de baan op vrijdag tijdens de eerste kwalificatiesessie voor de Pro klassen, door het ontbreken van rubber op het asfalt, zeker niet in optimale conditie. Vervolgens zorgde regen voor een langdurige onderbreking waardoor de tweede kwalificatieronde moest worden geschrapt. Op zaterdag scheen de zon en konden alle Pro klassen hun geplande twee runs afwerken. Ideaal waren de omstandigheden van het asfalt echter zeker niet.

mp_crew
De crew van Mantorp Park deed er alles aan om de baan zo snel mogelijk weer droog te krijgen

Op zondag, de dag van de eliminaties regende het opnieuw en op het moment dat iedereen eigenlijk alle hoop al had opgegeven werd het toch nog droog. Nadat de stug doorwerkende officials de baan in raceconditie hadden gekregen kon om kwart over vier eindelijk een begin worden gemaakt met de eerste eliminatieronde van de klasse Pro Modified. Inmiddels pakten zich echter weer donkere wolken boven Mantorp Park samen. Tot ieders verbazing bleef het echter (nog) droog. Zelfs de eerste run in de klasse Top Fuel kon worden afgewerkt maar juist toen het tweede paar terugkwam van de burn out openden de hemelpoorten zich en zette een wolkbreuk Mantorp Park onder water. Met inmiddels vijf uur op de klokken was een nieuwe poging om de baan droog te krijgen volstrekt zinloos en restte de organisatie niets anders dan het Veidec Festival 2010 af te blazen.

mp_water
Terwijl de tijdwaarneming in veiligheid wordt gebracht spoelt het Veidec Festival lettelijk in een draaikolk door het putje

mp_pm_johansson_u
Urban Johansson

Baanrecords
Dat er ondanks de moeilijke omstandigheden drie baanrecords werden gereden was een wonder op zich. In de klasse Pro Modified bracht Urban Johansson tijdens de kwalificatie het baanrecord terug naar 6,08 seconden om het tijdens de eerste eliminatieronde aan te scherpen tot 6,06 seconden. Jimmy Alund was in de klasse Pro Stock met een eindsnelheid van 329,44 km/u goed voor een nieuw baanrecord en datzelfde deed Anders Abrahamsson met zijn tijd van 7,242 seconden in de klasse Pro Stock Bike.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet