Retro: Fotoverslag Le Mans Classic

Met 16 overwinningen is Porsche nog steeds het succesvolste merk in de historie van Le Mans. "De laatste auto die ooit wordt gebouwd, zal een sportwagen zijn", verklaarde oprichter Ferry Porsche. En zo bracht Porsche heel wat fraaie raceauto's mee uit de eigen fabriekscollectie. Hier de auto waarmee Gijs van Lennep en Dr. Helmut Marko in 1971 de race wonnen. Gereden kan er niet meer mee worden, want het risico dat het magnesium-chassis uiteen zal vallen, is te groot.

Dit is de tot nu toe laatste Porsche die in Le Mans een overallzege behaalde: de 911 GT1 waarmee Stéphane Ortelli, Laurent Aiello en Allan McNish in 1998 wonnen. Inderdaad, wij vinden het ook hoog tijd dat Porsche weer eens een serieus fabrieksproject in de hoogste klasse start.

Deze auto viel uit in 1970, maar is wel een bijzondere: de extra brede 917 van Willi Kauhsen/Reinhold Joest, bijgenaamd "Het varken". Bij Porsche vond men het een aardig idee om de auto roze te schilderen en er de aanduidingen van allerlei stukken vlees op te zetten. Graaf Rossi, destijds de topman van Porsches hoofdsponsor Martini, vond het maar niks en wilde zijn naam niet op een roze auto zien, maar afgaande op de publiciteit die Porsche met de auto behaalde, zal hij daar achteraf misschien nog wel eens spijt van gehad hebben.

Heel wat liefhebbers en clubleden brachten bijzondere auto's mee naar Le Mans, zoals deze zeer zeldzame straatversie van de Peugeot 205 Turbo 16, die Peugeot in de eerste helft van de tachtiger jaren met veel succes inzette in de rallysport.

Franse raceauto's zijn traditioneel blauw, zoals deze DB (rechts) en Alpine A110.

Nog meer Franse raceauto's: Deutsch-Bonnet uit 1953 en een Renault 4CV uit 1951. Ja, die reed destijds ook op Le Mans.