Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Nederlanders winnen wél bij Drachten Internationals

pb_drachtenint_kraetzer_480

Wat de Nederlanders bij het voetballen niet lukte deden de Nederlandse dragracers in Drachten wel. Ondanks de sterke buitenlandse concurrentie ging bij de Drachten Internationals in acht van de vijftien klassen de winst naar een Nederlandse rijder. Met maar liefst vijf verschillende nationaliteiten op de hoogste trede van het podium deed de Drachten Internationals zijn naam alle eer aan. In de snelste autoklasse, Super Pro ET reed Mathijs Kraetzer (IJmuiden) in het sterk bezette veld naar een fraaie overwinning. In de belangrijkste motorklasse, de voor de Euro Series meetellende Super Twin Top Gas ging de winst naar de Duitser Cord Albers.

Tekst: p.r., Remco Scheelings
Foto's: p.r., Remco Scheelings  

De tropische omstandigheden maakten het er voor de dragracers in Drachten niet makkelijker op. Niet alleen de rijders hadden het onder de extreme hitte soms moeilijk, ook motoren hebben liever iets koelere en meer zuurstofhoudende lucht om tot topprestaties te komen. Toch hadden de meeste teams de omstandigheden snel onder controle en na wat aanpassingen aan de afstellingen van hun voertuigen was de dragstrip Drachten toch weer goed voor toptijden. Zo zette Sandro Bellio met zijn Funny Car in de klasse Super Pro ET over de kwartmijl een tijd van 7,20 seconden op het scorebord en passeerde de snelle Belg de eindstreep bij 402 meter met een snelheid van maar liefst 302 km/u. In de strijd om de punten voor het Open Nederlands Kampioenschap werd in Drachten tijdens de eliminaties weer op het scherpst van de snede gestreden waarbij het verschil tussen winst of verlies vaak niet meer was dan een fractie van een seconde.

In de klasse Super Pro ET, de snelste autoklasse tijdens de Drachten Internationals hield Mathijs Kraetzer (IJmuiden) de Nederlandse eer hoog door in de finale af te rekenen met de Duitser André Müller. Meer zeer snelle en constante tijden was Kraetzer het hele weekend uitstekend onderweg en beloonde in de eindstrijd zichzelf en zijn team met de grootste beker. Nederlandse overwinning waren er ook in de klassen Super Street Car, Pro ET en Sportsman ET. In de eerste klasse is Richard Minderhoud (Maassluis) dit jaar uitstekend onderweg door na een tweede plaats tijdens de Drachten Nationals in juni, nu ten koste van de Duitser Michael Maderer de overwinning te grijpen. Een volledig Nederlandse finale in de klasse Pro ET waar Tom van der Wijden (’s-Gravenzande) in de tweede wedstrijd met zijn nieuwe Chevrolet Chevelle de winst in de schoot geworpen kreeg toen Ruud Brinkman (Maassluis) een rood licht trok. Datzelfde gebeurde in de klasse Sportman ET waar Arnold Hol te vroeg op het gas ging. De rijder uit Grave wist dat hij in André Dam (IJmuiden), de nummer één uit de kwalificatie en voormalig Nederlands kampioen, een nauwelijks te kloppen tegenstander had en gokte op een betere reactietijd. Hol vertrok echter iets te vroeg waardoor Dam als beste Sportsman ET-rijder van het weekend als terechte winnaar het podium mocht beklimmen. Bijzonder familiesucces in de klassen Super Comp en Super Gas. In de eerste klasse klopte dragrace-veteraan Gerd Habermann (Duitsland) in de finale Eric Pellegrom (Den Haag). In de klasse Super Gas ging de winst naar Markus Habermann, de zoon van Gerd. De jonge Duitser had in de halve finale in navolging van zijn vader de in twee klassen uitkomende Pellegrom uitgeschakeld en was in de finale de dit jaar zeer sterk op dreef zijnde Ron van Let (Den Haag) net iets te snel af. De enige klasse waarin geen Nederlandse deelnemer de finale haalde was bij de Junior Dragsters. In de Zwitsers-Duitse confrontatie ging de overwinning naar de Zwitserse Karin Winter die in de eindstrijd Jason Engelage net voorbleef.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet