Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Risto Poutiainen van niets op één

Dit weekend wordt in het Finse Alastaro de tweede ronde verreden van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. In de Top Fuel klasse verraste Risto Poutiainen door in de laatste run de snelste tijd op de klokken te zetten. Een dag eerder had de Fin in een zware crash nog een complete auto afgeschreven.

Tekst: Remco Scheelings

In de tweede kwalificatierun op vrijdag gingen de auto’s van Risto Poutiainen en Stig Neergaard allebei kort na de finish te ver naar het midden van de baan en raakten elkaar. De pas één race oude ex Brandon Bernstein Top Fueler van Poutiainen sloeg over de kop en raakte onherstelbaar beschadigd. Neergaard spinde een aantal keren maar zijn auto liep relatief weinig schade op. Het ongeluk gebeurde bij een snelheid van rond de 400 km/u en het pleit voor de veiligheidsvoorzieningen dat beide rijders er zonder kleerscheuren vanaf kwamen. Gelukkig had het team van Poutiainen zijn auto van vorig jaar nog in de trailer staan. Deze werd ’s nachts opgebouwd en in de vierde en laatste kwalificatierun was de Fin er weer bij. Omdat hij met een ander chassis aan de kwalificatie begon vervielen al zijn eerder gereden tijden. Dat het team perfect werk had geleverd en Poutiainen ook mentaal niets aan de crash had overgehouden bewees hij door meteen in 4,17 seconden (1000 voet) de snelste tijd op de klokken te zetten. Wrang detail is dat de Fin daarmee Neergaard naar de negende positie verdrong waardoor de Deen vandaag buiten de eliminaties valt. De tweede plaats wordt verrassend ingenomen door Timo Lehtimäki, gevolgd door Urs Erbacher.

Bij de Top Methanol Dragsters realiseerde Dave Wilson met 5,37 seconden de snelste tijd, met 5,38 seconden op de voet gevolgd door Timo Habermann. Bij de Top Methanol Funny Cars leidt Jarmo Kuutniemi met 5,93 seconden. In de klasse Pro Stock bewees Micke Callin dat zijn winst op Santa Pod geen toevalstreffer was door op Alastaro met 6,80 seconden de snelste tijd op de klokken te zetten. Jimmy Alund, omdat zijn eigen auto nog onderweg is uit Amerika rijdend in een voor dit evenement gehuurde auto, is al uit de strijd. Weliswaar realiseerde de regerend kampioen de vijfde tijd maar daarbij raakte zijn motor zodanig beschadigd dat hij dit weekend niet maar aan de start zal verschijnen.

Pro Modified kende weer hoogtepunten maar ook enkele dieptepunten. Michael Gullqvist gebruikt dit weekend de R2B2 Camaro waarmee Melanie Troxel op Santa Pod haar Europese debuut vierde. Met hulp van zijn Amerikaanse crew zette de Zweed ondanks de hitte een prachtige 6,02 seconden (393 km/u)op de klokken, goed voor de eerste plaats. Andy Robinson realiseerde de tweede tijd maar in zijn laatste run explodeerde de motor en vatte de Studebaker vlam. De Engelsman bleef ongedeerd maar gezien de schade mag ernstig worden betwijfeld of Robinson vandaag aan de start kan komen. Grote technische problemen opnieuw voor Robert Joosten waardoor de Nederlander met zijn nieuwe Camaro genoegen moest nemen met een 20ste plaats en dus niet in de eliminaties zal verschijnen.

Bij de motoren meer succes voor de Nederlanders. In de klasse Top Fuel Bike realiseerde René van den Berg de tweede tijd. Bij de Super Twins is Hans Olav Olstad de nummer één maar doen Job Heezen en Roel Koedam met een derde respectievelijk zesde tijd goed mee. Martijn de Haas bleef met een negende tijd helaas buiten de beste acht die doorgaan voor de eliminaties. In de klasse Pro Stock Bike deed Gert-Jan Laseur het met een vijfde tijd uitstekend. Met zijn 7,34 seconden bedraagt het gat naar de verrassende nummer één, de Noor Kenneth Vik slechts 0,14 seconden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet