DSC: Martin Short, the come back king
Martin Short pakt het volle aantal punten op Spa-Francorchamps door ook de volle 20 in de race van zondag te grijpen! Bij de start van de race valt op dat de CRS Racing Ferrari F430 GT2 van Hummel/Kirkaldy ontbreekt. In de Open GT race voorafgaand aan de DSC race is de auto ingezet en hard van de baan geschoten in Blanchimont en zodoende niet inzetbaar voor de DSC race.
Tekst en foto's: DSC
Wat opvalt bij de start is dat Rick Abresh het wederom uitermate voorzichtig (verstandig?) aan doet en zijn derde positie in rook op ziet gaan. Wel goed weg bij de start is Danny Werkman in de Opel Omega V8-Star die kortstondig de leiding neemt alvorens Martin Short bovenop Radillon de leiding terug pakt, Werkman moet vervolgens bij Les Combes ook Peter Versluis in de Ferrari F430 GT2 aan zich voorbij laten gaan.
Vervolgens ontstaat er achter Werkman een mooi gevecht om de derde positie met Siebrand Dijkstra in de Audi R8 LMS GT3, Alex van ’t Hoff in de VEKA Mosler en Berry van Elk in de BlueBerry Mosler.
Dit gevecht wordt jammer genoeg op dramatische wijze gekortwiekt na twee ronden wanneer Dijkstra de Audi aan de buitenkant van de V8-Star van Werkman positioneert bij het aanremmen van de Bus stop. Dijkstra komt met het linker voorwiel op het gras waardoor de Audi rechtsaf slaat en in de V8-Star knalt, vervolgens schiet Dijkstra door en T-boned met de achterkant de Ferrari van Versluis.
Dit schokkende ongeluk berooft de race niet alleen van een fantastisch gevecht en drie wonderschone auto’s, maar ook wordt Dijkstra voor controle in het Medical Centre opgenomen terwijl Versluis zichtbaar last heeft van de klap.
Uiteraard komt de Safety Car de baan op om de coureurs in veiligheid te brengen en de auto’s te borgen. Het gevolg is dat de Moslers van Short, van ’t Hoff en van Elk respectievelijk eerste, tweede en derde liggen achter de Safety Car die in de zesde ronde binnen komt net voor het pit-window open gaat (op tijd om een grote chaos in de pitstraat te voorkomen).
Voor van Elk is de derde positie zeer welkom daar de BlueBerry Mosler al het hele weekend kampt met elektrische problemen, jammer genoeg zet dit door op zondag en van Elk moet de Mosler in het gras parkeren voor de Bus Stop chicane.
Na de pit-stops komt Martin Short wederom als leider de baan op, Cor Euser is opgeklommen naar een tweede positie in de MarCorElly en Rick Abresh heeft zichzelf opgevochten naar de derde stek.
Echter op de schermen verschijnt dan een Drive-Through Penalty voor zowel Martin Short als Rick Abresh voor het te kort stil staan in de pitstraat. Zonder controverse is deze beslissing niet want de pillonen die het begin van de pitstraat aan hadden gegeven op zaterdag waren verwijderd door een ietwat fanatieke Belgische marshall. Hierdoor wisten veel rijders niet waar de pitstraat begon en konden zodoende hun tijd niet fatsoenlijk meten.
Rick Abresh kan zich de Drive-Through veroorloven en blijft op een derde stek wanneer hij terug op de baan komt, Short kan zich dit echter niet veroorloven en besluit de Drive-Through te negeren!
Abresh had zijn voorsprong op van ’t Hoff wellicht toch wat positief ingeschat want in de 20e ronde vult de Mosler van van ’t Hoff de spiegels van de Ferrari van Abresh volledig. Bij het uitaccelereren van La Source weet van ’t Hoff dan ook voorbij te gaan aan de Ferrari die toch wat power mist in de 2009-spec.