Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Gastrijders Hummel en Kirkaldy pakken overwinning op Spa


Na twee gemiste race weekeinden scoort Short de maximale 20 punten (gastrijders krijgen immers geen punten) en het punt voor de snelste ronde, zou de Engelsman nog kans maken op de titel?

De Supersport-I divisie leverde een echte kraker op in de eerste race van het weekend. Bij het uitkomen van La Source rijden de leiders in de divisie vier breed naar beneden! Rob en Charlie Frijns grijpen de leiding voor Henk Thuis en Jochen Habets (allen in de Porsche 997 GT3); de equipe Frijns kan hier niet lang genieten wanneer Thuis nog in de eerste ronde de leiding overneemt.

thuis1

Hier voegen zich Nol Köhler en Henk Haane in eenzelfde Porsche bij alsmede de twee Megane Tropies van Carworld Motorsport aan toe. Bij doorkomst na de tweede ronde ligt de top zes in de divisie binnen één seconde van elkaar! Jochen Habets probeert Henk Thuis te volgen, maar beseft dat hij dan eerst langs de equipe Frijns zal moeten. Habets trekt zijn hele arsenaal aan racekunst uit de kast, maar komt de Porsche niet voorbij – zelfs zijn knipperende koplampen kunnen geen opening forceren. Na de pitstops probeert Jochen Habets zich nog altijd naar de leiding te vechten, echter hierin maakt hij een fout in Les Combes en schiet er hard af, wanneer de Porsche vervolgens geraakt wordt door de Ferrari van Dave Basu besluit de wedstrijdleiding de eerder genoemde tweede Safety Car de baan in te sturen. De leidende posities wisselen vervolgens niet meer tot aan het vallen van de vlag waardoor Henk Thuis de race wint voor Martin Webb die in zijn BMW M3 GTR knap is opgeklommen met behulp van de Safety Cars en de pitstops en Köhler/Haane die zich ook naar het podium gevochten hebben.

martin20webb1

De Supersport-II divisie lijkt bijna ondergesneeuwd te worden door alle actie in de Supersport-I en GT-divisie in de beginfase van de race. Echter ook hier is de race uitermate spannend tussen Diederik Sijthoff in de Marcos Mantis, Pieter van Soelen in de BMW 1-serie GTR en Robin en Ferry Monster in de Seat Leon Supercopa. In de zesde ronde voegt ook Marco Poland in de JR Motorsport M3 GTR zich hier aan toe.

sijthof1

Na de pitstops is het nog altijd Diederik Sijthoff die aan de leiding gaat, gevolgd door Marco Poland en Luc de Cock in de Lotus 2-Eleven. Zo komt het veld ook ‘over de finish’ na de rode vlag situatie tot grote vreugde van het gehele team van Moritz Racing die een mooi podium grijpen. In de Sport-divisie begint de race met een mooi gevecht tussen leider John van der Voort in de BMW 130-GTS en Marc van der Aa in de European Talents Racing BMW 1-serie.

vd20voort1

Echter John weet vanaf het begin dat hij vaart zal moeten maken daar Richard van den Bos met grote stappen dichterbij kwam. Wanneer Peter Claassen het stuur van van der Voort over heeft genomen is de vrees van de Power Motorsports equipe uitgekomen; equipe van der Bos/van der Zweerde is opgeklommen naar de tweede positie voor Koen Bogaerts die te kampen heeft met ernstig onderstuur in de BMW 1-serie. Echter de Safety Car situaties zorgen er voor dat ook de actie in de Sport-divisie getemd wordt waardoor er geen positiewisselingen meer plaatsvinden. Zo winnen John van der Voort en Peter Claassen in de BMW 130 GTS voor Richard van den Bos en Bert van der Zweerde in de BMW M3 en Koen Bogaerts en Marc van der Aa in de BMW 130i.

bouwhuis1

Bij de BRL’s doet de unieke situatie zich voort dat de top-3 BRL’s door hun latere (tank)pitstop tijdens de Safety Car vóór de Supersport-I deelnemers eindigen. Niels Bouwehuis wint de race voor Donny Crevels en Jacky van der Ende.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet