Sportscars: Audi's op kop na drie kwart

De nummer 9-Audi rijdt nu aan de leiding
Na drie kwart van de wedstrijd in Le Mans rijden er twee Audi’s op de eerste twee plaatsen, en dat was bepaald niet wat de meeste mensen op basis van de prestaties in de kwalificatie hadden verwacht. Maar ja, snel zijn is één ding, betrouwbaar zijn is een ander aspect, en dat speelde Peugeot iets na 7.00 uur op zondagochtend parten toen bij de nummer 2-auto de motor plofte. Tot die tijd had de Peugeot van Sarrazin, Montagny en Minassian aan de leiding gereden, maar door het uitvallen ging de eerste plaats nar de nummer 9-Audi van Bernhard, Dumas en Rockenfeller, gevolgd dor de nummer 8-Audi met Fässler, Treluyer en Lotterer in dezelfde ronde. Op de derde plaats rijdt de nummer 1-Peugeot, de enige nog resterende fabrieksauto van het Franse merk, met Gené, Wurz en Davidson. Laatstgenoemde had in de vroege ochtend een incident bij het inhalen van Emmanuel Collard in de Corvette.
Tekst: René de Boer
Foto: PR
De nummer 7-Audi van Kristensen, Capello en McNish rijdt op de vierde plaats, gevolgd door de nummer 4-ORECA-Peugeot met Panis, Lapierre en Duval. Daarachter rijdt de 009-Aston Martin met Barazi, Hancock en Turner, terwijl Christijan Albers, Oliver Jarvis en Christian Bakkerud in de Kolles-Audi R10 al zijn opgeklommen naar de zevende plaats.
In de LMP2-klasse is het nog steeds de Strakka-HPD die aan de leiding rijdt, de voorsprong op de identieke auto van het Highcroft-team bedraagt inmiddels drie ronden. In GT1 leidt op papier nog de Larbre-Saleen, maar deze auto staat al een tijdlang stil langs de baan, zodat het slechts een kwestie van tijd is voordat Peter Kox in de Young Drivers-Aston Martin de eerste plaats kan overnemen. Dat is meer dan waarop hij waarschijnlijk zelf had gehoopt na het vervangen van de aandrijfas gisteravond... Veel andere teams in GT1 hadden pech: de Matech-Ford die lang aan de leiding reed, stopte even na middernacht vanwege een defecte versnellingsbak en de Alphand-Corvette met Xavier Maassen moest ook de strijd staken vanwege transmissieproblemen. De andere Alphand-Corvette met David Hart ligt tweede in de klasse.
In GT2 leidt de Felbermayr-Porsche met fabrieksrijders Lietz, Lieb en Henzler, nadat de Risi-Ferrari en de Corvettes in de nacht problemen hadden en moesten opgeven. De Prospeed-Porsche met Paul van Splunteren, Niek Hommerson en Louis Machiels ligt zevende in de klasse en de Spyker staat weer binnen voor een versnellingsbakwissel.