Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Problemen voor Nederlanders in Le Mans

100612_24u_lm_spyker_action
Na een uur reparatie weer op de baan: de Spyker

Na vijf uur racen in Le Mans hebben veel teams te maken met problemen, en helaas bijven ook de équipes met Nederlandse inbreng daarvan niet gevrijwaard. Zo stond de Spyker bijna een uur stil als gevolg van een aanrijding met de Pegasus-Norma-LMP2 en moest bij de Young Drivers-Aston Martin van Peter Kox de linker aandrijfas worden vervangen, waarmee eveneens zeer veel tijd werd verloren. “Man, wat baal ik hiervan. Ik dacht dat dat probleem met die aandrijfassen specifiek bij de Lamborghini’s voorkwam, maar nu krijgen we dat gedonder bij de Aston Martin ook al. En dat terwijl het tot die tijd eigenlijk heel goed ging”, verklaarde Peter Kox teleurgesteld tegenover AUTOSPORT.NL. De Aston Martin rijdt inmiddels wel weer, maar is met een achterstand van 14 ronden op de leidende Ford normaal gesproken natuurlijk volstrekt kansloos voor een goede klassering in de GT1-klasse.

Tekst: René de Boer
Foto's: PR


Ook de Spyker is inmiddels weer in de race. Hier moest het front en de achterpartij worden vervangen. Wat was er gebeurd? Peter Dumbreck, die op het moment van het ongeval achter het stuur zat, verklaarde: “Ik had bij het aanremmen van de tweede Indianapolis een wiel geblokkeerd en was op weg terug naar de pits. Toen werd ik aangereden door die LMP2, die op zijn beurt eerder was geraakt door één van de Audi’s. Ik kreeg een enorme klap van achteren. De auto was aardig stuk en het duurde lang voordat ik weer terug was in de pits. Maar ja, het is mijn fout. Als ik niet had geblokkeerd bij het remmen was het niet gebeurd.” Na de reparatie nam Tom Coronel het stuur over.

100612_24u_lm_priaulx_action
Zien ze bij Audi niet graag: de door Jeff Koons ontworpen BMW Art Car

In de LMP1-klasse rijden de twee overgebleven fabrieks-Peugeot en de ORECA-Peugeot nog steeds op de eerste drie plaatsen. Daarachter rijden nog maar twee van de drie fabrieks-Audi’s, want even voor half acht raakte Tom Kristensen met de nummer 7-Audi bij de Porsche-bochten achterwaarts in de bandenstapel, nadat hij moest uitwijken voor de langzame BMW Art Car met Andy Priaulx achter het stuur. De BMW was voor de tweede maal vandaag na een klapband, ditmaal links voor, langzaam onderweg terug naar de pits, waarbij Kristensen de BMW aan de linker kant probeerde in te halen. Daarbij raakte de Deen met de Audi in de grindbak, ging in de rondte en liep schade aan de achterpartij van de auto op. In de pits beende Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich woedend naar de BMW-box, om teammanager Charly Lamm zijn mening over het incident duidelijk te maken. De nummer 7-Audi viel na snelle reparatie terug naar de zevende plaats, tussen de beide Aston-Martins. Daarachter rijdt de Kolles-Audi met Christijan Albers als negende.

Cameraman omvergereden

Het incident met de BMW was overigens niet het enige probleem bij Audi, want een uur eerder kwamen Kristensen en Romain Dumas met de nummer 7 en de nummer 9-Audi tegelijk de pits binnen, waarbij ze elkaar geen centimeter toegaven. Bij het wegrijden reed Dumas in de pitstraat tegen een cameraman aan, waarbij de rechter buitenspiegel van de Audi afbrak. De cameraman viel op de grond en belandde op zijn schouder. Hij werd door medisch personeel verzorgd.

De beide Luc Alphand-Corvettes met Nederlandse inbreng in de GT1-klasse rijden vooralsnog zonder noemenswaardige problemen hun ronden. De auto met nummer 73 (Maassen/Jousse/Goueslard) is tweede in de klasse achter de nog steeds leidende Matech-Ford, de andere auto met Hart/Policand/Grégoire is derde in GT1. Ook de Prospeed-Porsche met Paul van Splunteren, Niek Hommerson en Louis Machiels werkt zonder problemen zijn ronden af. In de GT2-klasse is het Belgisch-Nederlandse trio inmiddels tiende.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet