Sportscars: Peugeot leidt comfortabel na eerste twee uur Le Mans

Start van de 78e editie van de 24 Uur van Le Mans met de nummer 3-Peugeot op kop
Na twee uur bezet Peugeot de eerste vier plaatsen in Le Mans. De nummer 2-auto met de volledig Franse bezetting van Franck Montagny, Stéphane Sarrazin en Nicolas Minassian rijdt na 32 ronden aan de leiding, op tien seconden gevolgd door de numer 3-Peugeot van Pedro Lamy, Sébastian Bourdais en Simon Pagenaud en twee seconden daarachter de nummer 1-auto van Marc Gené, Alex Wurz en Anthony Davidson. De Oreca-Peugeot met Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Loïc Duval rijdt op de vierde plaats.
Tekst: René de Boer
Foto's: PR
De eerste uitvaller van de wedstrijd was de nummer 19-Lola, die met teameigenaar Michael Lewis achter het stuur al in de eerste ronde stilviel. In de vijfde ronde crashte Nigel Mansell met de Ginetta-Zytek na Mulsanne. Mansell raakte hard de bandenstapels en moest met de ambulance worden afgevoerd. Het ongeval leidde tot een safety-car-fase van vijf ronden, waarbij de kop van het veld uit elkaar werd getrokken: in totaal zijn er in Le Mans drie safety-cars in gebruik, waarvan de eerste voor de leidende Peugeot reed, maar de tweede direct achter de vier Peugeots op de eerste vier plaatsen en daarmee voor de fabrieks-Audi’s in het veld invoegde. De Audi’s verloren door deze actie zo’n drie minuten en bij de handelwijze van de wedstrijdleiding kan op z’n minst een vraagteken worden gezet.

Zesvoudig wereldkampioen rally Sébastien Loeb volgde in de pits de verrichtingen van Peugeot
Diefstal bij Kolles-team
De nummer 15-Kolles-Audi met Albers, Jarvis en Bakkerud rijdt na twee uur met Jarvis achter het stuur op de elfde plaats. Overigens rijdt Jarvis met een van Timo Scheider geleende overall en een geleend HANS, omdat zowel hij als teamgenoot Christian Bakkerud het slachtoffer werden van diefstal uit de motorhome. Ook bij Bakkerud verdween een pak en een HANS. Het is niet de eerste keer dat er bij Kolles iets verdwijnt, want vorig jaar raakten bij Christijan Albers de vizieren van zijn helm kwijt. “Ik heb nu alles extra goed achter slot en grendel”, zei Albers voor de race al.
In de LMP2-klasse leidt na twee uur de Strakka-Racing-HPD met Leventis, Watts en Kane. In GT1 leidt de Matech-Ford met Hirschi, Grosjean en Mutsch, net voor de nummer 73-Luc Alphand-Corvette met Xavier Maassen aan het stuur. De Young Driver Aston Martin met onder anderen Peter Kox is derde in de klasse. Pech was er voor het Belgische Marc-VDS-Ford-team, waar Bas Leinders hard rechtdoor schoot en de auto flinke schade opliep. Uiteindelijk kon Leinders nog wel de pit bereiken, maar het tijdverlies was enorm. De tweede Alphand-Corvette met David Hart rijdt vijfde in de klasse. In GT2 leiden de beide fabrieks-Corvettes. De Spyker, waar Jeroen Bleekemolen de race startte, is elfde in GT2, vier plaatsen voor de Prospeed-Porsche met onze landgenoten Hommerson en Van Splunteren en de Belg Machiels. In deze klasse zijn er ook problemen voor de BMW Art Car van Andy Priaulx, Dirk Werner en Dirk Müller. Laatstgenoemde verloor veel tijd toen hij bijna driekwart ronde met een geklapte linker achterband moest afleggen.