FIA GT4: Net geen 4 uit 4 voor Paul Meijer op Spa-Francorchamps

Het circuit van Spa-Francorchamps wordt door veel coureurs beschouwd als het mooiste circuit ter wereld. Dit weekeinde verrast België met zonovergoten, kraakhelder weer. Meestal sta je op Spa in de regen. Vandaag zijn vanuit het hoogste punt boven de pits grote stukken van het 7 km en 3 meter lange circuit te zien. Er zijn twee pitlanes in Francorchamps. De Euro GT4 staat in de oude pitlane.
Tekst en foto´s: PR
De "Eau Rouge" en het asfalt erna is wellicht het meest beroemde en beruchte stukje Francorchamps. Veel coureurs zijn gecrasht in deze bocht, sommigen verloren hier het leven. Het is een prachtige lange bocht met veel hoogteverschil, waardoor de auto beneden in de veren wordt geduwd en naar boven toe uit de veren komt en begint te dwarrelen. In deze bocht worden de mannen van de jongens gescheiden en als je onderaan de bocht naar boven kijkt, kun je je nauwelijks voorstellen dat Villeneuve ooit Schumacher juist in deze bocht inhaalde terwijl zijn Formule 1-auto uitbrak. Een ongehoorde manoeuvre. Bovendien is het circuit snel. Zelfs in de GT4 wordt op het lange rechte stuk de 250 aangetipt.
Eerder tijdens de kwalificaties reden de Aston Martins van Meijer en Mallock al een kleine 3 seconden per rondje sneller met tijden van ongeveer 2:35 dan de BMW's. Uitgesmeerd over een race van 40 minuten kan een dergelijk verschil makkelijk oplopen tot ongeveer 40 seconden ofwel een slordige 2 kilometer. Het is Michelin nog niet gelukt een goede en veilige band voor de BMW M3 te ontwikkelen en daardoor wordt er gestart met de langzamere Michelin S8 band op de BMW, die wel veilig is.
In zeker opzicht was deze race een herhaling van Silverstone. Paul Meijer was zonder twijfel in beide races de snelste op de baan, maar door een foutje tijdens de verplichte pitstop en daardoor een stop en go penalty verloor hij veel tijd.

De eerste race verloopt goed voor Mallock en Veltman, die beide profiteren van de stop en go penalty van Meijer en Kuus. Deze laatste coureur rijdt weer als een dolle en weet het 7 kilometer lange circuit aanzienlijk in te korten; Kuus snijdt veel bochten fors af door heel kort op de kerbstones en met de onbelaste linker of rechter kant in het gras te rijden. Veltman rijdt de race van zijn leven. Na ronden lang belaagd te zijn door de Ginetta en bijna door fysiek contact van de baan te worden getikt, eindigt hij als derde. Een verdiende eerste podiumplaats.

In de tweede race maakt Meijer geen fouten en eindigt hij voorspelbaar als eerste. Kuus wordt tweede, Mallock derde. Veltman volgt met een solide 4e plaats.
In het klassement van de Euro GT4 gaat na 4 races op 2 circuits Paul Meijer/Aston Martin aan de leiding, met 6 punten voorsprong op Michael Mallock / Aston Martin. Kevin Veltman / BMW M3 staat op drie en Menno Kuus / BMW M3 op vier.

Drie uit vier voor Paul Meijer en Rhesus racing