BTCS: Zege voor Polderman/Van Lagen in 12u Spa
Afgelopen weekend werd de vijfde wedstrijd verreden van de BTCS. Een endurance race rond de klok die door de dubbele puntentelling van kapitaal belang is. Ook voor Stephan Polderman die, ondanks een overwinning in de openingsrace op Circuit Zolder, aan een inhaalbeweging toe was. De pech waarmee de restaurantuitbater uit het Nederlandse Sluis kreeg af te rekenen in het Franse Dijon noopte hem ertoe geen steken meer te laten vallen. Stephan bracht amper 10 van de 40 te verdienen punten mee uit de Bourgogne.
Tekst en Foto PR
Missie volbracht op Spa
“Met 22 punten achterstand op leider Stevens was ik inderdaad toe aan een inhaalbeweging. Gezien het feit dat het hier gaat om een zware uithoudingsrace heb ik opnieuw de hulp ingeroepen van Jaap van Lagen die me vorig seizoen reeds vergezelde tijdens de 10 Hours of Zolder. We hebben niets aan het toeval overgelaten en de wagen volledig gereviseerd voor de start”, verduidelijkt Polderman de situatie.
Stephan Polderman en Jaap van Lagen gingen met hun Renault Clio 3 als een wals over de concurrentie heen. Met winst na drie, zes en twaalf uren wedstrijd pakt het Nederlandse duo de volle puntenpot. Op de Clio van Grouwels na incasseerden de voornaamste concurrenten weinig punten, waardoor Stephan Polderman van de vijfde plaats terug opklimt naar de tweede stek op drie punten van de broers Grouwels die de nieuwe leiders worden in de Klasse T2.
Met een chrono van 2’41”387 was Porsche Supercuprijder en ex fabriekspiloot WTCC bij Lada, Jaap van Lagen tijdens de kwalificatie een dikke vijf seconden sneller dan de dichtste achtervolger in de Klasse T2. Een tijd die ook meerdere T3-piloten deed blozen.“We hebben getracht om een buffer te creëren tussen onze wagen en de rest van het T2-peloton. Zodoende konden we tijdens de start reeds een gat trekken met de concurrentie”, gaat Polderman verder.
“Jaap nam daarbij nog eens een kanonstart en kwam vrij vlug door in 14de positie algemeen. We waren gefocust op de punten na drie en zes uren wedstrijd om daarna te consolideren. In het begin hebben we er flink de pees opgelegd waarbij Jaap chrono’s realiseerde in de buurt van de kwalificatie. Op een bepaald moment stonden we op positie 7 algemeen en zelfs aan de leiding in Klasse T3. Iets voor de klok van het zesde wedstrijduur zijn we dan zonder koppeling gevallen door een olielek. Daardoor kregen we geen druk meer. We hebben de tweede helft van de race afgewerkt zonder de eerste drie versnellingen te gebruiken om zodoende zo weinig mogelijk te schakelen. Onze chrono’s gingen de hoogte in en we namen geen enkel risico meer. Op dat moment hadden we een voorsprong van een drietal ronden en was het nagelbijten dat de mechaniek ons niet in de steek zou laten. Door dit mooi resultaat zijn we nu terug opgeschoven naar de tweede plaats en spelen opnieuw mee in de titelstrijd. Zowel Jaap als ikzelf zijn sprinters en wedstrijden van lange adem zijn niet aan ons besteed. Maar achteraf waren we toch heel tevreden met het behaalde resultaat. Onze opdracht is volbracht”.
“Het team rond PollyS Racing heeft een formidabele job gedaan voor en tijdens de race met ondermeer supersnelle pitstops. Ondanks zes pitstops door te fel slijtende banden hebben we maar een kleine 16 minuten in de pitlane vertoefd. Ik kan de jongens niet genoeg bedanken voor de assistentie. De Clio was perfect en er is geen sleutel uit de kast gekomen,” besluit een duidelijk tevreden Stephan Polderman.
Tekst en Foto PR
Missie volbracht op Spa
“Met 22 punten achterstand op leider Stevens was ik inderdaad toe aan een inhaalbeweging. Gezien het feit dat het hier gaat om een zware uithoudingsrace heb ik opnieuw de hulp ingeroepen van Jaap van Lagen die me vorig seizoen reeds vergezelde tijdens de 10 Hours of Zolder. We hebben niets aan het toeval overgelaten en de wagen volledig gereviseerd voor de start”, verduidelijkt Polderman de situatie.
Stephan Polderman en Jaap van Lagen gingen met hun Renault Clio 3 als een wals over de concurrentie heen. Met winst na drie, zes en twaalf uren wedstrijd pakt het Nederlandse duo de volle puntenpot. Op de Clio van Grouwels na incasseerden de voornaamste concurrenten weinig punten, waardoor Stephan Polderman van de vijfde plaats terug opklimt naar de tweede stek op drie punten van de broers Grouwels die de nieuwe leiders worden in de Klasse T2.
Met een chrono van 2’41”387 was Porsche Supercuprijder en ex fabriekspiloot WTCC bij Lada, Jaap van Lagen tijdens de kwalificatie een dikke vijf seconden sneller dan de dichtste achtervolger in de Klasse T2. Een tijd die ook meerdere T3-piloten deed blozen.“We hebben getracht om een buffer te creëren tussen onze wagen en de rest van het T2-peloton. Zodoende konden we tijdens de start reeds een gat trekken met de concurrentie”, gaat Polderman verder.
“Jaap nam daarbij nog eens een kanonstart en kwam vrij vlug door in 14de positie algemeen. We waren gefocust op de punten na drie en zes uren wedstrijd om daarna te consolideren. In het begin hebben we er flink de pees opgelegd waarbij Jaap chrono’s realiseerde in de buurt van de kwalificatie. Op een bepaald moment stonden we op positie 7 algemeen en zelfs aan de leiding in Klasse T3. Iets voor de klok van het zesde wedstrijduur zijn we dan zonder koppeling gevallen door een olielek. Daardoor kregen we geen druk meer. We hebben de tweede helft van de race afgewerkt zonder de eerste drie versnellingen te gebruiken om zodoende zo weinig mogelijk te schakelen. Onze chrono’s gingen de hoogte in en we namen geen enkel risico meer. Op dat moment hadden we een voorsprong van een drietal ronden en was het nagelbijten dat de mechaniek ons niet in de steek zou laten. Door dit mooi resultaat zijn we nu terug opgeschoven naar de tweede plaats en spelen opnieuw mee in de titelstrijd. Zowel Jaap als ikzelf zijn sprinters en wedstrijden van lange adem zijn niet aan ons besteed. Maar achteraf waren we toch heel tevreden met het behaalde resultaat. Onze opdracht is volbracht”.
“Het team rond PollyS Racing heeft een formidabele job gedaan voor en tijdens de race met ondermeer supersnelle pitstops. Ondanks zes pitstops door te fel slijtende banden hebben we maar een kleine 16 minuten in de pitlane vertoefd. Ik kan de jongens niet genoeg bedanken voor de assistentie. De Clio was perfect en er is geen sleutel uit de kast gekomen,” besluit een duidelijk tevreden Stephan Polderman.