Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Verslag Westfield RaceCup Spa-Francorchamps

480_westfield_spa_actie

Veel rijders keken er al naar uit; een optreden van de Westfield RaceCup op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. De spectaculaire en grootste eenheidsklasse in Nederland zorgde eerder dit jaar in Assen en Zandvoort al voor uitermate spannende races, waarbij ook vooral de sfeer en de gezelligheid geen grenzen kent. Ditmaal reisde het kampioenschap af naar de Belgische Ardennen, en wederom stonden er flink wat Westfields aan de start. Dat zorgde voor schitterende beelden en mooie races.

Tekst en foto's: PR

De eerste race van het weekend kende Rudy van Buren als overwinnaar. De talentvolle coureur kende op de droge piste een uitstekende start en nam direct de leiding. Deze kon hij ook omzetten in de overwinning. Robby Bosdijk eindigde na een goede race als tweede, Francois Claeijs completeerde het podium. Henk van de Spoel eindigde als vierde, voor Daniel Sandifort.

De tweede race werd onder zeer natte omstandigheden verreden. Dat zorgde voor veel spektakel en een nat pak voor de rijders, aangezien de Westfields geheel open zijn. Opnieuw was het Rudy van Buren die niet te kloppen was. Met overmacht won hij ook de tweede race, met ditmaal Claeijs in de Star Group-bolide naast hem op het podium. Robby Bosdijk finishte als derde, ten koste van Daniel Sandifort en de sterk opgeklommen Johan Albers. Dat resulteerde in de totaalzege voor Rudy van Buren. Robby Bosdijk en Francois Claeijs eindigden in het dagklassement eveneens op het podium. Daniel Sandifort nam de vierde plek voor zijn rekening, terwijl; Hayley Lazell samen met Hans Wellink de vijfde eindklassering boekte. Danny Lammers eindigde als zesde, voor Henk van de Spoel, Johan Albers, Co de Vet en Wijnhold Wijnholds.

De Westfield RaceCup begint haar interesse ook uit andere landen te krijgen. Onder de deelnemers ook de Duitser Sigi Wadsack, die in Spa-Francorchamps aan de start verscheen. Wadsack eindigde na twee solide races als zestiende in de eindstand: "Het was fantastisch”, begon de enthousiast geraakte Wadsack. “De vriendelijkheid van de rijders was enorm, en het ging er sportief en fair aan toe. Het is mooi dat het een eenheidsklasse is, het komt echt op de rijder aan. Je moet technisch rijden en zoveel mogelijk de slipstream van je voorganger gebruiken. Deze klasse biedt gewoon alles, gezelligheid en competitie. De auto is zeer goed en de handeling is prima. Ik race al langer, maar dit was werkelijk bijzonder. Ik werd direct door de rijders opgenomen in de groep, en ook de monteurs werken goed mee. Het was fantastisch, en als het lukt doe ik zeker nog een keer mee. Ik neem ook nog een vriend mee, die ik verteld heb over de Westfield Cup!"

Wijnhold Wijnholds van Team Abus reed zich knap naar de toptien. We vroegen hem naar zijn ervaringen: "De vrijdag begon met een natte baan. Dat was erg goed om de wagenbeheersing onder de loep te nemen en dat bleek een goede oefening voor de race van zondag. Op vrijdagmiddag was het droog dus we konden lekker de baan leren kennen. Het was namelijk mijn eerste race hier. De wedstrijd op zaterdag was helemaal mega. Het lukte me om op sportieve wijze naar de tiende plaats te rijden. Ik had her en der wat mooie gevechten, waaronder met mijn zoon. Het kostte me de nodige moeite om hem voor te blijven. Op zondag was de baan helemaal nat, ik kon de auto in Eau Rouge nog net op de baan houden. Even later spinde ik en kwam terecht achter Hayley Lazell. Met haar heb ik vervolgens een heel leuk gevecht gehad. Ook de sfeer onder de rijders is naast de baan heel goed. Op de baan competitief, daarnaast ontspannen. Geen haat en nijd en dat is heel belangrijk. Iedereen gunt elkaar het succes en de eer, en men ontvangt welgemeende felicitaties."

480_westfield_spa_top3

"Vorig jaar was ik nog tegenstander om klanten uit te nodigen tijdens races. Uiteindelijk hebben we als management team de schouders eronder gezet en dat werpt zijn vruchten af. Ook mijn kinderen racen nu, en dat is in twaalf maanden tijd allemaal gerealiseerd. Ik heb met mijn zoons mooie gevechten gestreden. Ik ga niet over de grens maar ben wel ambitieus. Respect voor elkaar en voor het materiaal is echter zeer belangrijk. In Spa reden drie van mijn zoons. Mijn vrouw heeft ook al een racecursus gedaan. Deze klasse is echt geweldig, hoe Gino en zijn mannen alles organiseren is pure klasse."

Ragnar van de Heijden eindigde in het eindklassement als elfde: "Het weer was zeer wisselvallend, maar het gaat om de race-ervaring. Ik ben van P22 naar P15 gereden op dit prachtige circuit. Het ging hard en lekker en zaterdag kon ik goed meekomen”, verklaarde hij vol enthousiasme. “Ik zat eerder in de finale van de Xtreme Drivers Challenge, waarbij de winnaar gratis in de Dutch Supercar Challenge mocht gaan rijden. Dat won ik niet maar het is wel altijd blijven kriebelen. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en dit jaar ben ik hier betrokken geraakt. Het mooie aan de Westfield Cup is dat je veel kan rijden voor weinig geld. Vooral in de regen is het heerlijk, en op de een of andere manier ligt dat me goed. Ik begon in de race op P15 en werkte me op naar de achtste plek. Maar daarnaast is het gewoon echt een gezellige club die allemaal lol hebben in het racen."

Tenslotte podiumfinisher Robby Bosdijk over zijn ervaring: "Ik ben onwijs tevreden met dit resultaat. Ik ben aan het begin van dit seizoen weer begonnen, en had vele jaren niet meer gereden. Nu gaat het steeds beter, en dan is dit resultaat op Spa-Francorchamps echt tof. Het ging al goed in de trainingen en ik was blij met de rollende start in de eerste race. Ik kon even aan de kop ruiken, maar Rudy kwam me direct voorbij. Ook de race in de regen ging goed. Francois paseerde mij en die kon ik niet meer inhalen, maar ik nam geen risico, want met de derde plek sta je toch mooi op het podium. Ik heb voor mijn gevoel optimaal gepresteerd, want ik wilde ook de auto gewoon heel houden. De jongens van de Westfield organiseren alles erg goed en de klasse is goed opgezet. Het gaat erg netjes, en het is het niet waard om schade te rijden en grote risico's te nemen. Het is gewoon echt een leuke klasse."

Na de succesvolle meeting in Spa-Francorchamp staan er twee evenementen op het programma. Op 13 juni is het sponsordag op Circuitpark Zandvoort en 19 en 20 juni gaat het richting Duitsland, waar de beroemde Hockenheimring op het schema staat. Kortom volop actie bij de Westfield RaceCup.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet