Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Perfecte Europese comeback Urs Erbacher

me_tf_finale

Urs Erbacher heeft bij zijn terugkeer in het Europees kampioenschap meteen de eerste wedstrijd van het seizoen gewonnen. Grootste verrassing tijdens de Main Event op Santa Pod was de winst van Johan Lindberg in de klasse Pro Modified. Nederlands succes was er alleen in de motorklassen waar Job Heezen de runner-up positie behaalde in de klasse Super Twin en Gert-Jan Laseur uiterst verrassend datzelfde deed bij de Pro Stock Bikes.

Tekst :Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

In de Top Fuel klasse zette Urs Erbacher in de kwalificatie al de snelste tijd op de klokken en was in de eliminaties ook een maatje te groot voor zijn tegenstanders. Risto Poutiainen kon wat tijden betreft in de buurt blijven maar in de finale was de Zwitser zijn Finse rivaal toch te snel af. De finale van de Top Methanol Dragsters was een volledige Habermann aangelegenheid. Vooral Dennis Habermann maakte indruk door op reactietijd de halve finale te winnen. Dit kunststukje herhaalde de Duitser in de finale tegen zijn broer en regerend Europees kampioen Timo en pakte daarmee de zege. Ook de Pro Stock-finale werd beslist op reactietijd waarbij Micke Callin Michael Malmgren, de snelste man van het weekend het nakijken gaf. Nadat hij tijdens de eliminaties al twee keer een motor beschadigd had kon Dan Larsen in de finale van de Top Methanol Funny Cars niet meer aan de start verschijnen waardoor de winst naar Jürgen Nagel ging. Het was meteen de eerste Europese overwinning voor de Duitser.

me_pm_lindberg
Johan Lindberg
 
De Pro Modified klasse leverde een overwinning op voor dé man van de Main Event, Johan Lindberg. Met zijn net uit Amerika gehaalde Pontiac reed de 27-jarige Zweed continue tijden van 6,04 en 6,01 seconden en plaatste zich daarmee probleemloos voor de finale. Daarin had Lindberg het moeten opnemen tegen Andy Robinson maar de Engelsman beschadigde in de halve finale zijn motor zodanig dat hij de eindstrijd aan zich voorbij moest laten gaan. Opmerkelijk is dat de crewchief van Lindberg zijn slechts 21-jarige broer is. Voor de Nederlandse Pro Modified-rijders verliep de Main Event dramatisch. Marc Meihuizen werd al vóór de kwalificatie uitgeschakeld door een uiterst kostbare motorschade, Robert Joosten overkwam hetzelfde in de eerste kwalificatierun en Henri Joosten bleef weliswaar schadevrij maar wist zich niet voor de eliminaties te plaatsen. Melanie Troxel werd in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld. Later op de dag kwam de Amerikaanse nog een keer terug voor een demonstratierun en zette daarbij met 5,93 seconden de met afstand snelste Pro Mod-tijd van het weekend op de klokken.

me_st_finale

Bij de motoren ging het met de Nederlanders een stuk beter. Job Heezen wist tot de finale door te dringen maar moest het daarin afleggen tegen Lo Stauble uit het team van Urs Erbacher. Uiterst verrassend plaatste in de Pro Stock Bike klasse Gert-Jan Laseur zich met snelle tijden en uitstekende reactietijden voor de finale. Daarin moest de Nederlander echter zijn meerdere erkennen in regerend Europees kampioen Ulf Ogge. In de Top Fuel Bike klasse ging de zege naar de Engelsman Steve Woollatt. Rene van den Berg sneuvelde in de kwartfinale. In de Funny Bike Cup pakte Christian Jäger de winst.

Woensdag volgt het volledige en uitgebreide verslag
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet