BOSS GP: Ingo Gerstl, van motorcross naar Formule 1

Masters kampioen
In het eerste raceweekend van BOSS GP, begin dit jaar op de Hockenheimring, won Gerstl twee keer de Masters-klasse met zijn Dallara Renault World Series. De Masters-klasse was geen onbekende voor hem; in 2008 werd hij in deze klasse tot kampioen gekroond. Na zijn dubbele zege besloot Ingo om door te groeien naar de Open klasse. Op Spa-Francorchamps kwam hij voor de eerste keer in actie met zijn Dallara GP2. Ingo verwacht veel van zijn nieuwe auto. “Mijn GP2 heeft 600 pk. Dat is minder dan de Formule 1-auto’s, maar mijn auto uit 2007 heeft meer downforce. Ondertussen ga ik mijn auto verbeteren. Ik hoop Klaas Zwart aan het einde van dit seizoen bij te kunnen houden, volgend jaar heb ik een raket in handen.”
Voor de liefhebber: Ingo’s Dallara Renault World Series staat te koop.
Gerstl vormt een team met zijn landgenoot Norbert Gruber (Dallara Nissan World Series). Daarnaast wil hij zijn team binnenkort uitbreiden met een derde rijder. “Ik heb twee GP2’s gekocht, het tweede exemplaar wil ik verhuren. Dat doe ik pas nadat ik de afstelling van mijn eigen Dallara GP2 op orde heb. Mijn nieuwe teamgenoot kan mijn afstelling dan als basis gebruiken.”

BOSS GP ‘prachtige aanbieding’
Wie denkt dat racen in BOSS GP duur is, moet eens met Gerstl gaan praten. Er hangt vanzelfsprekend een prijskaartje aan racen op dit niveau, maar volgens Ingo valt het allemaal erg mee. “Je kunt nergens zo goedkoop met dit soort auto’s rijden als in BOSS GP”, weet hij uit ervaring. “Het inschrijfgeld voor zeven weekeinden, dat is in totaal 21 dagen, bedraagt 6.000 euro. Daarvoor rijd je op de mooiste Formule 1-circuits, tijdens mooie evenementen. Uiteraard is het totale prijskaartje afhankelijk van de auto waarmee je aan de start verschijnt. Een GP2-auto is een aanrader. Je kunt bijvoorbeeld 4.500 kilometer rijden voordat de motor uit elkaar moet. Voor mij is deelname financieel goed te doen.”
Gerstl heeft tot slot nog een tip voor potentiële deelnemers. “Er staan veel Formule 3000-bolides werkeloos stil. Ik hoop dat een paar van deze auto’s onze klasse komen versterken.”
Met wat voor auto won Dan Daly de Masters klasse op Spa-Francorchamps? Juist!