Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

BOSS GP: Ingo Gerstl, van motorcross naar Formule 1

480_gerstl_350

Ingo Gerstl is snel met alles op wielen. Hij was professioneel motorcrosscoureur voor onder meer Suzuki en KTM. Na 42 botbreuken hield hij het voor gezien. Vervolgens koos hij voor de autosport. Ook daarin was hij succesvol; hij werd zelfs uitgenodigd voor een Formule 1-test. Nu rijdt hij, met een beperkt budget, in BOSS GP. “Eind dit jaar hoop ik Klaas Zwart tegenstand te kunnen bieden."

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Chris Schotanus en Manfred Giet

480_gerstl_452

De Oostenrijkse coureur Ingo Gerstl heeft een bijzondere carrière achter de rug. Hij begon in de motorcross. Als professionele fabrieksrijder nam hij het op tegen kampioenen zoals John van der Berk en Eric Geboers. Hij boekte mooie successen, zoals de vierde plaats in het WK 125 cc in 1983. Ingo woonde drie jaar in Italië, waar hij de Italiaanse Supercross-titel in de wacht sleepte. In 1993 nam hij afscheid van de motorcross. Ingo: “Ik raakte na een zwaar ongeval gewond aan mijn voet. Dat was de aanleiding om afscheid te nemen. Ik had in tien jaar tijd meer dan 200 zeges behaald, maar ook 42 botbreuken opgelopen. Ik heb nog overal metalen bouten in mijn lichaam zitten.”

Formule 3
Na zijn afscheid in 1993 stelde Ingo zichzelf al snel de vraag ‘wat nu?’. Hij koos voor de autosport. Hij maakte zijn racedebuut in de Formule 3 (!) en eindigde meteen als vierde. In het Duits Formule 3 kampioenschap nam hij het op tegen mannen als Jarno Trulli en Nick Heidfeld. Gerstl kampte helaas met een bekend probleem in de autosport: geldgebrek. “Later groeide ik door naar de Formule 3000. Ik reed alleen als er geld was.” In 1996, toen hij inmiddels werd gesteund door Red Bull, testte hij een Forti Formule 1-bolide. “Ik heb die test gedaan met Luca Badoer, de toenmalige rijder bij Forti”, blikt Ingo terug.
Een doorbraak bleef helaas uit.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet