Swift Cup: Eindexamenkandidaat Niels Kool slaagt voor racediploma (lang)

Mooi gevecht aan kop
Aan de kop is de strijd ondertussen fel. Dennis van de Laar pusht richting koploper Niels Langeveld, terwijl Peter Schreurs na de derde doorkomst de kerbstones aan de binnenkant van de Tarzan wel erg enthousiast neemt. Dit is omdat Van de Laar voor hem erg scherp naar binnen knijpt. Peter, winnaar van de tweede Paasrace, schrikt zich rot en komt compleet los met zijn rechterkant. Hij gaat spectaculair op zijn twee linkerwielen door de curve.
Stuivertje wisselen
Schreurs zet echter door en profiteert in de vierde ronde van een foutje van Dennis van de Laar. De jeugdige Zandvoorter Van de Laar blijkt uit het juiste racehout gesneden, want pakt P2 weer terug in de Tarzanbocht.
Toptien
Bij de vijfde doorkomst op start/finish heeft Niels Langeveld een gaatje van een seconde geslagen richting Van de Laar. Schreurs geeft op rang 3 twee tellen toe en heeft Niels Kool (P4) en Marth de Graaf (plek 5) in zijn nek hijgen. Jelle Beelen, Steijn Schothorst, de netjes racende Maarten van ’t Schip, de inmiddels van P13 naar 9 opgerukte Laura Katsma en Marcel van de maat completeren de toptien.

Foto: Erik Allis

Foto: Erik Allis

Foto: Justin van Densen
Van ’t Schip verrast maar heeft onfortuin
Halfweg koers gaat het mis in de subtop. Beelen en Schothorst, teamgenoten bij Coronel Racing, raken elkaar en gaan dwars. Van ’t Schip moet eromheen en komt zeer onfortuinlijk in het diepe Tarzan-grind vast te zitten. Hetgeen heel zuur is voor Maarten, die juist zoveel progressie maakt en met een 2.07,701 erg knap de snelste raceronde neerzette. Ondertussen krijgt Schothorst, die wel door kon rijden, een drive through penalty voor zijn aandeel in het ongeluk op de baan.
Ook noodlot voor Langeveld
Niels Langeveld blijft leiden, al komt Dennis van de Laar vol de druk erop zetten. Met nog 5 van de 12 ronden te gaan heeft de koploper nog maar 0,35 seconde voorsprong op Van de Laar. Niet veel later slaat het noodlot voor klassementsleider Langeveld toe. Hij verliest snelheid en moet ongelukkigerwijs zijn auto vanuit leidende positie langs de vangrail parkeren. "Mijn aandrijfas was kapot gegaan, waardoor ik in één klap alle snelheid verloor’’, was de verklaring van Niels Langeveld. "Ik baal zo voor mijn monteurs. Die hebben tot ’s nachts toe doorgewerkt om mijn Swift zo goed mogelijk neer te zetten. Ik ging ook als een speer en lag riant aan kop. Tot de aandrijfas helaas roet in het eten gooide.’’