DSC: Derwin Belt pakt overwinning op Assen
![100515_vsoelen1 100515_vsoelen1](https://cms.autosport.nl/images/stories/2010/Nationaal/Dutch%20Supercar%20Challenge/3_A1GP%20Assen%20-%2016-05-10/Klasse1/100515_vsoelen1.jpg)
Pieter van Soelen kreeg gaandeweg de race een goed tempo te pakken en slaagde erin om de Saker van Bas Koeten voorbij te gaan. Na de pitstops was het gat dat Van Soelen had op koploper Derwin Belt geslonken tot een vijftal seconden, omdat Belt door zijn goede resultaten op Silverstone langer stil moest staan dan Van Soelen. Van Soelen deed dan ook verwoede pogingen om nog dichterbij Belt te geraken, maar de Saker-coureur kon zijn voorsprong goed consolideren en behaalde daarmee zijn tweede overwinning van het seizoen.
![100515_podiumss21 100515_podiumss21](https://cms.autosport.nl/images/stories/2010/Nationaal/Dutch%20Supercar%20Challenge/3_A1GP%20Assen%20-%2016-05-10/Klasse1/100515_podiumss21.jpg)
De derde positie in de race ging knap naar Bas Koeten en Dick Knijn in de tweede Saker. De voornaamste concurrenten van het duo Koeten/Knijn, de gebroeders Monster, liepen tijdens de pitstops vele ronden achterstand op omdat hun Seat, overigens zonder grote gevolgen, vlam had gevat.
![100515_zweerde1 100515_zweerde1](https://cms.autosport.nl/images/stories/2010/Nationaal/Dutch%20Supercar%20Challenge/3_A1GP%20Assen%20-%2016-05-10/Klasse1/100515_zweerde1.jpg)
Bert van der Zweerde en Richard van den Bos hadden op vrijdag pole getraind en konden deze positie tijdens de start van de race ook handhaven. Van den Bos kwam echter in een gevecht terecht met de Focus Sport van Eric van den Munckhof waardoor Koen Bogaerts aan kon sluiten bij Van den Bos. Bogaerts slaagde er in de beginfase in om te profiteren van dit gevecht en kon Van den Bos voorbij gaan.
![100515_koenmark1 100515_koenmark1](https://cms.autosport.nl/images/stories/2010/Nationaal/Dutch%20Supercar%20Challenge/3_A1GP%20Assen%20-%2016-05-10/Klasse1/100515_koenmark1.jpg)
Achter de twee koplopers lag John van der Voort op de derde positie, die op zijn beurt weer gevolgd werd door Jan-Bart Kolsteren in de Braspenning BMW en Aart Bosman in de Lotus Exige van Team Lotus Racing. Van der Voort kon zijn derde positie daarbij goed consolideren.
![100515_vdvoort1 100515_vdvoort1](https://cms.autosport.nl/images/stories/2010/Nationaal/Dutch%20Supercar%20Challenge/3_A1GP%20Assen%20-%2016-05-10/Klasse1/100515_vdvoort1.jpg)
Na de pitstops had Peter Claassen het stuur overgenomen van John van der Voort waarna de rondetijden van de nieuwe BMW van het duo meteen een paar seconden naar beneden doken. Claassen opende daarmee de aanval op koploper Mark van der Aa en achtervolger Bert van der Zweerde. Van der Zweerde was op zijn beurt ook snel, maar kreeg een drive through penalty omdat zij te kort hadden stilgestaan bij de pitstops. Hierdoor vielen Van der Zweerde en Van den Bos terug tot de derde positie.
![100515_podiumsp1 100515_podiumsp1](https://cms.autosport.nl/images/stories/2010/Nationaal/Dutch%20Supercar%20Challenge/3_A1GP%20Assen%20-%2016-05-10/Klasse1/100515_podiumsp1.jpg)
Claassen slaagde erin om in de slotfase het gat met koploper Van der Aa volledig te dichten en kon met nog tien minuten te gaan voorbij steken aan Van der Aa. Peter Claassen en John van der Voort boekten daarmee hun eerste overwinning van dit seizoen en konden zich geen beter debuut van hun nieuwe bolide wensen. Koen Bogaerts verklaarde achteraf dat de pitstop hun fataal was geworden. “We hadden tot aan de pitstops een ruime voorsprong, maar omdat we moesten tanken stonden we zestien seconden te lang stil. Als dat niet was gebeurd had de eerste plaats er zeker in gezeten, maar met de tweede positie zijn we ook erg blij.”