DSC: Grote startvelden Dutch Supercar Challenge bij Superleague Formula Grand Prix Assen
Na raceweekenden op Silverstone en de Nürburgring maakt de Dutch Supercar Challenge dit seizoen voor de eerste maal zijn opwachting in Nederland. Tijdens de Superleague Formula Grand Prix van Assen die van 14 tot 16 mei plaatsvindt verschijnt de DSC met zijn volledige veld onderverdeeld in twee groepen op het Drentse TT-circuit. De eerste raceweekenden boden spannende races, het in Assen aanwezig publiek mag dan ook veel spektakel verwachten!
Tekst en foto's: DSC
In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge zijn de onderlinge verschillen uitermate klein. De Engelsman Martin Short, de afgelopen jaren goed voor veel overwinningen in de DSC, is door een ongeluk op vakantie nog niet in staat om weer achter het stuur te kruipen van zijn Mosler MT900. Dit maakt echter de weg vrij voor veel deelnemers om op het podium te geraken. Op de Nürburgring werd dat al meteen gedemonstreerd, want in de kwalificatie zat de top drie maar op enkele tienden van seconden van elkaar verwijderd. Coureurs als Peter Versluis, Cor Euser, Rick Abresch en Danny Werkman legden elkaar in de races het vuur na aan de schenen. Euser is momenteel de leider in het kampioenschap, gevolgd door Peter Versluis en Rick Abresch. Bovendien zijn Arjan van der Zwaan en Siebrand Dijkstra weer van de partij met hun gloednieuwe Audi R8 LMS GT3. Zij gaan er in Assen alles aan doen om Euser van zijn koppositie te stoten!
In de Supersport I-divisie voeren de Porsches momenteel de boventoon. De Engelsman Michael Donovan is in deze divisie de trotse aanvoerder van het kampioenschap, maar in de eerste races werd al duidelijk dat er in deze divisie zeer veel kanshebbers voor de overwinning zijn. Zo eindigden Wolf Nathan en Jaap van Lagen in de regen op een tweede positie. Nathan en Van Lagen vormen een nieuw duo in de DSC maar lijken zich nu al te vormen tot serieuze titelkandidaten. Ook andere Porsche-coureurs zoals Jochen Habets, Henk Thuis, Rob en Charlie Frijns en het duo Köhler/Haane behoren tot de kanshebbers. Bovendien zijn er in deze divisie naast Porsches ook enkele andere mooie bolides die mee kunnen strijden voor de overwinning. Denk hierbij aan de Méganes van Carworld Motorsport, De Aston Martins van DDG Motorsports, de KTM X-bow van het snelle duo Versluis/Retera en de Aquila CR1 van Brax Racing. Misschien komt de overwinning in deze divisie overigens wel uit oververwachte hoek. Met de toevoeging van de BRL’s is de klasse een tiental snelle auto’s rijker. Coureurs zoals Henry Zumbrink, Marc Goossens en Donny Crevels gaan er alles aan doen om het de gevestigde orde van de Supersport I-divisie moeilijk te maken.
De afgelopen seizoenen behaalde JR Motorsport twee kampioenschappen in de Supersport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Was het in 2008 Pieter van Soelen die de titel voor JR Motorsport opeiste, afgelopen seizoen kaapte Bert van der Zweerde in de laatste race de titel voor de neus van Brax Racing weg. Ook in 2010 kwam JR Motorsport sterk uit de startblokken. Pieter van Soelen toonde op Silverstone al zijn snelheid voor dit seizoen en ook zijn teamgenoten Laurens Gooshouwer, Marco Poland en Fred Cavanagh presteerden sterk. De concurrentie ligt echter op de loer en komt dit jaar uit verschillende hoeken. Zo is Team Lotus Racing goed vertegenwoordigd met snelle Lotus Exiges voor Ben Verwoerdt en Jan en Willem van der Kooi, zijn de gebroeders Monster snel met de RIWAL Seat Leon SuperCopa en zorgen ook de Sakers voor veel spektakel.
In de Sport-divisie van de Dutch Supercar Challenge zijn vooral drie merken sterk. De meeste deelnemers komen dit seizoen in deze divisie uit met een BMW, zij het een 1-serie of een 3-serie. Evenals in de Supersport II-divisie komen de snelste BMW’s uit de stal van JR Motorsport. Andere BMW’s, zoals die van het Engelse duo Webb en die van Braspenning Racing, zijn echter ook snel en kunnen het JR Motorsport uitermate moeilijk gaan maken. Tevens herbergt ook deze divisie verschillende snelle Lotussen uit de stal van Team Lotus Racing. Tot slot is er Spirit Racing, dat de afgelopen wintermaanden flink heeft geïnverteerd in nieuwe Renault Clio’s. Op Silverstone kwam het team nog niet helemaal uit de verf maar op hun ‘thuiscircuit’ Assen mag men er vanuit gaan dat deze Clio’s mee gaan strijden voor de overwinning!