DNRT: Spekgladde baan zorgt voor spektakel tijdens Saker Sportscar Challenge
De weersvoorspellingen voor vrijdag 7 mei, de dag waarop de tweede race van de Saker Sportscar Challenge plaats vindt, kondigen een spannende racedag aan. De dag begint met lichte regen en de kwalificatie start op een opdrogende baan. Verschillende teams die de eerste race nog aan zich voorbij lieten gaan verschijnen nu met zichtbaar strak geprepareerde Sakers aan de start.
Tekst en foto’s: PR
De kwalificatie laat zien dat de teams aan elkaar gewaagd zijn. Bram Inpijn start voor VDI Racing en weet gelijk de eerste positie voor zich te winnen. Laurens Meyer, die de eerste race van de Saker Sportscar Challenge op zijn naam wist te schrijven gaat ook nu goed van start en volgt op de tweede positie, met vlak achter zich Gerrit Meyer in de Saker Sprint. Laurens heeft het dan aan de stok met Monny Krant van King Kong racing die net de 3e positie heeft weten te behalen en nu voor de tweede positie gaat. Na enkele ronden is het zover en haalt King Kong ook Laurens Meyer in. Snelste rondetijd op dat moment wordt gereden door koploper Bram Inpijn van VDI Racing; 1:49.350. Dirk van Dijk is na een seizoen afwezigheid ook weer aanwezig en strijdt met de 2,5 liter Saker mee in divisie 1.
Bandenkeuze bepalend
Bij aanvang van de eerste sprintrace toont het weer zich nog steeds erg wisselvallig, bij alle teams wordt druk overlegd aangaande de bandenkeuze. Omdat de baan lijkt op te drogen staat een groot deel van de teams op slicks, een kleiner deel speelt op save en start de race op regenbanden. Bij het opstellen slaat het weer alweer om en wordt het erg spannend voor de teams die op dat moment op slicks staan. Rudolf Meyer komt al voor de start binnen voor een bandenwissel en kan met regenbanden de baan op. De regen zorgt voor een spekgladde baan en voorin het veld wordt aardig wat afgegleden. King Kong racing met achter het stuur Emile Bezemer rijdt op dat moment op de 2e positie tijden van 2:08 op regenbanden, maar Team X-com met op dat moment Ton Verkoelen achter het stuur voelt zich kiplekker op de opdrogende baan en nadert King Kong steeds dichter. Amberu heeft zich intussen helemaal naar voren gereden en rijdt op dat moment eerste, maar weet deze positie niet lang vast te houden. Japp Racing raakt op dat moment van de baan en moet de race vroegtijdig verlaten. In het middenveld strijden Laurens Meyer en Bram Inpijn om de 5e plaats, waarbij Laurens Meyer door een touché met een BMW E30 van de baan raakt. Uiteindelijk wint Emile Bezemer voor King Kong de race met op plaats 2 Team X-com en op 3 Amberu, dat zonder problemen de eerste race uitrijdt. Ron Randasche heeft zijn auto er strak bijstaan en weet de 4e plaats voor zich te winnen. VDI Racing met rijder Bram eindigt op een nette 5e plaats.
Nog meer regen
De start van de tweede sprintrace wordt bemoeilijkt door een hevige regenbui. Verschillende teams staan op slicks en komen erg moeilijk weg, dit in het voordeel van Ron Randasche die er als een speer vandoor gaat. Ook King Kong is wederom sterk en rijdt op dat moment nog voor nummer twee Ron Randasche op de eerste positie, ondanks de kletsnatte baan rijden zij rondetijden van 2:11.751. Amberu heeft ook de smaak te pakken en zit Ron op de hielen. In de derde ronde wordt de race extra spannend door een enorm oliespoor dat grote delen van de toch al kletsnatte baan nog veel gladder maakt. De race wordt niet onderbroken en de strijd duurt voort, Team X-com met rijder Henk Thijssen heeft zich na de moeilijk start goed herstelt en nadert Ron Randasche, die zijn vierde positie aan Henk moet afgeven. Achter Ron volgen Laurens en Gerrit, die beide nog steeds op slicks rijden en ondanks wat kleine slippertjes de auto’s zonder al te grote problemen over de finish weten te brengen. Amberu start in de laatste race op de 4e plaats door 10 strafseconden wegens een valse start. Dirk van Dijk verliest de controle over het stuur op de gladde baan en kan de race niet meer hervatten.
Alle auto’s op slicks
De plotselinge regenbui tijdens de opwarmronde van de Endurance race zorgt voor spanning bij de teams & coureurs. Alle auto’s staan op slicks, maar de bui die ineens valt zorgt voor een kletsnatte baan. Iedereen besluit echter op te stellen, niemand durft het nog aan om te kiezen voor een start uit de pits op regenbanden. Op de grid besluit de wedstrijdleiding tot nog een opwarmronde, waarna bijna iedereen alsnog naar binnen duikt voor een bandenwissel. Alleen Monny van King Kong neemt de gok en blijft staan op de grid voor de officiële start van de wedstrijd. Onder het motto ‘wie niet waagt, wie niet wint’ gaat Monny als enige van start, terwijl de rest in de pits aan het wisselen is. Een heel apart begin van de wedstrijd, maar wel enorm spannend! Monny weet anderhalve ronde voorsprong te pakken voordat de eerste auto’s op regenbanden de pits uitrijden. Daar is het een race tegen de klok voor de monteurs; een snellere wissel levert minder achterstand op de baan, de race is immers al begonnen. Laurens Meyer is na King Kong best of the rest, en VDI en Amberu zijn daarachter verwikkeld in een strijd om de derde en vierde plaats. Met de steeds nattere baan krijgt Monny het steeds zwaarder, de voorsprong slinkt zienderogen, en het team van Bas Koeten Racing kijkt de klok naar de twintig minuten; wanneer de pit-window wordt geopend. Bij 20.05 minuten komt Monny binnen voor zijn stop, nog net op de eerste plaats, dus een prestatie van formaat! VDI moet nog wisselen maar heeft zich inmiddels knap naar voren weten te werken en rijdt op dat moment eerste. Amberu laat wederom zien dat zij zeker Saker Challenge waardig zijn en bezetten dan de tweede plaats. Laurens van Saker Racing heeft met hele snelle rondetijden de basis gelegd voor Herbert Boender die het stuurtje overneemt voor het tweede deel van de race. Saker Racing weet uiteindelijk de koppositie van King Kong over te nemen.
Klapper
Tegen het einde van de race maakt Team X-Com een behoorlijke klapper bij het uitkomen van de Tarzanbocht, rijder Ton stapt ongedeerd uit maar de wagen heeft behoorlijke schade waardoor X-Com de race moet verlaten.
De equipe Saker Racing Laurens Meyer - Herbert Boender pakt de overwinning in de Endurance race. Op 2 eindigt VDI met rijders Gert-Jan & Bram Inpijn gevolgd door King Kong op de derde plaats. Amberu heeft een succesvolle dag en eindigt de laatste race op 4. Ron Randasche heeft het geweldig naar zijn zin op de baan en weet zijn Saker op een 5e plaats te finishen.