Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Persbericht: René van den Berg ziet Hongaarse winst door de vingers glippen

berg_kunmadaras

René van den Berg heeft tijdens de eerste ronde van het UEM European Drag Bike Championship in het Hongaarse Kunmadaras in de Top Fuel Bike klasse beslag gelegd op de tweede plaats. Waar iedereen met deze fraaie positie in nota bene de koningsklasse van de dragrace-sport tevreden zou zijn geweest was de Eurol-rijder in eerste instantie alleen maar kwaad. Als absolute favoriet had de Nederlander zich voor de finale geplaatst toen hij bij het opstarten van de motor een lek aan de barrel valve ontdekte en zijn Top Fuel Bike aan de kant moest zetten. René van den Berg die in de kwalificatie al de snelste tijd op de klokken had gezet zag daarmee een zekere winst verloren gaan.

Tekst: p.r
Foto: p.r.

De eerste ronde van het UEM European Drag Bike Championship werd verreden in het Hongaarse Kunmadaras. De kwalificaties konden onder uiterst fraaie omstandigheden worden afgewerkt waardoor maar liefst vijf runs werden gemaakt. Met een tijd van 7,22 seconden eiste René van den Berg de eerste kwalificatiepositie voor zich op. Toch was de Eurol-piloot niet helemaal tevreden want de tijd viel wat tegen. “De baan in Kunmadaras wordt weinig gebruikt en biedt zeker voor de sterke Top Fuel Bikes nog onvoldoende grip. Het was echter wel een perfect weekend om de motor goed af te stellen. Dat lukte ook uitstekend want gaandeweg vonden we de juiste setting en minstens zo belangrijk, de motor deed bij iedere wijziging precies wat we wilden.” De Nederlander zag de eliminaties dan ook met vertrouwen tegemoet zeker omdat hij de als tweede gekwalificeerde Kai Selkamaa op ruim 0,6 seconden had gereden.

Het vertrouwen groeide nog meer na de halve finale. Hoewel René van den Berg een bye run had liet hij niets aan het toeval over en reed ondanks een rustige setting van de motor een tijd van 6,8 seconden, met afstand de snelste Top Fuel Bike-run van het gehele weekend. In de finale wachtte vervolgens de confrontatie met Kai Selkamaa, de Fin die in de kwalificatie de tweede tijd op de klokken had gezet. Met zijn snelle tijden ging René van den Berg als grote favoriet de eindstrijd in. “In principe hadden we voor de finale dezelfde setting als in de halve finale, alleen met iets minder koppeling”, aldus de Eurol-piloot. Nog voor de eerste meter was gereden was de Nederlander al kansloos. Door een lekkage aan de barrel valve moest René van den Berg bij het opstarten zijn motor al aan de kant zetten en zag daarmee een zekere overwinning aan zijn neus voorbij gaan. “Wat was ik kwaad. Een ringetje in de barrel valve lekte, en nog erger, dat was niet de eerste keer. Om alle risico’s te vermijden had ik er al nieuwe in gezet en dan nog gebeurt het. Het maakt ook niet uit of je dure of goedkope ringetjes gebruikt. Ik heb nu meteen een compleet nieuwe barrel valve besteld zodat me dit nooit meer kan overkomen”, aldus de zwaar teleurgestelde Nederlander.

Ondanks de teleurstelling over het verloop van de finale kon René van den Berg alles bij elkaar toch terugkijken om een mooi weekend. De Eurol-piloot was met afstand de snelste rijder van het veld en scoorde veel punten voor het kampioenschap. “Het was toch een fantastisch weekend. Het Hongaarse publiek is echt onwijs enthousiast. Iedere keer als je langskwam stonden ze massaal te juichen, echt heel leuk.”

De eerstvolgende wedstrijd voor René van den Berg en zijn Shark Attack Drag Race Team is de Main Event op Santa Pod. Van 28 tot en met 31 mei staat op de Engelse strip de tweede ronde van het UEM Europees Kampioenschap op het programma. Nog voor deze belangrijke wedstrijd wordt er door Jeroen van den Belt een nieuw ontwikkelde en door het bedrijf VDB Works gesponsorde datalogger op de motor gebouwd. Met de daaruit verkregen informatie moet het mogelijk zijn het vermogen van de snelle Eurol Top Fuel Bike nog beter te benutten. René van den Berg zal er in Engeland alles aan doen om zijn in Hongarije gemiste overwinning alsnog binnen te halen. Daarmee ligt ook de koppositie in het Europees Top Fuel Bike kampioenschap dan voor het oprapen.

De deelname van René van den Berg en zijn Shark Attack Drag Racing Team aan het UEM Europees Top Fuel Bike Kampioenschap wordt mede mogelijk gemaakt door Eurol, Jan Smit Power Parts, Tijger Leathers en Jeroen van den Belt’s VDB Works.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet