Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Persbericht: René van den Berg wint Easter Thunderball op Santa Pod

easter_berg_st

René van den Berg heeft in Engeland op Santa Pod Raceway de Easter Thunderball op zijn naam geschreven, de eerste wedstrijd meetellend voor het Brits Top Fuel Bike kampioenschap. In de finale was de Eurol-rijder nota bene zijn ervaren landgenoot Roel Koedam op reactietijd te snel af. Met deze fraaie en onder moeilijke omstandigheden behaalde overwinning gaat Van den Berg ook aan de leiding van het ACU UK Top Fuel Bike Championship.

De Easter Thunderball op Santa Pod vormt traditioneel de opening van het Engelse dragrace seizoen. Omdat de wedstrijd zo vroeg in het jaar wordt verreden zijn de weersomstandigheden vaak erg lastig en de editie 2010 vormde daarom geen uitzondering. Lage temperaturen en nu en dan wat regen maakten de baanomstandigheden alles behalve ideaal waardoor toptijden, zeker voor de van meer dan 1.000 pk’s voorziene Top Fuel Bikes, eigenlijk al bij voorbaat waren uitgesloten.

easter_berg_team

Op zaterdag mochten de Top Fuel Bikes, de koningsklasse bij de motoren, hun eerste kwalificatieruns afwerken. Dat de omstandigheden niet gemakkelijk waren werd ook Eurol-piloot René van den Berg snel duidelijk. Door het koude asfalt was er weinig grip. De eerste run begon met tyreshake en eindigde met een tijd van 9,12 seconden terwijl hij in de tweede run voortijdig van het gas moest omdat zijn motor te veel uit de koers raakte. De derde kwalificatierun op zondag begon uitstekend. Met een 60-voet tijd van 1,08 seconden was Van den Berg bijzonder snel maar door de omstandigheden gedwongen moest hij voortijdig van het gas. Hetzelfde gebeurde in de vierde run al slaagde de Haarlemmer er nog wel in zijn tijd te verbeteren tot 8,42 seconden. De vijfde en laatste kwalificatierun stond voor maandag 2de paasdag gepland en ook nu was het eerste gedeelte van de run bijzonder snel. Met op dezelfde dag de eliminaties nog te gaan wilde Van den Berg geen risico nemen, ging halverwege van het gas en verbeterde desondanks zijn tijd tot een onder de gegeven omstandigheden nette 7,55 seconden. Met deze tijd mocht de Nederlander vanuit derde positie aan de eliminaties beginnen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet