Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BTCS

BTCS: Delahaye start seizoen met winst, klassesuccessen Nederlanders

100411_btcs_r1_renault_actie
Winst in de eerste race van het seizoen voor de Delahaye-Renault

De équipe Frédéric Bouvy en Christian Kelders is het seizoen 2010 in de BTCS begonnen met een overtuigende start-finishzege. Tijdens de seizoensouverture op het Circuit Zolder, de Gordon Finest Race, zegevierde het duo met de Renault Mégane silhouet van Delahaye Racing, gevolgd door de Belgisch-Nederlandse combinatie Steve Vanbellingen en Harrie Stoeltie met de BMW M3. Meer Belgisch-Nederlands succes was er voor Dick Freebird en Nico Verdonk, die met de BMW 320d van DB Motorsport op de tweede plaats in de klasse T3 en op de zesde positie algemeen eindigden. Ook voor de gebroeders Grouwels is er met de Rudolph-Clio een tweede plaats in de klasse, meer specifiek de categorie T2.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Problemen al voor de start voor de équipe met startnummer 10: de Audi A3-silhouette van Armand Fumal en Edouard Mondron start vanuit de pitlane. Bij de start van de race pakt Bouvy vanaf pole de leiding, gevolgd door Harrie Stoeltie in de BMW, die profiteert van het slecht wegkomen van de KIA van de gebroeders Wouters. Vincent Radermecker is derde met de Volvo-silhouet, maar wordt direct op de huid gezeten door “Pilou” Corthals in de GC 10.1, die inderdaad in de derde ronde de derde plaats overneemt. Thierry Martinez in de Coste is niet zo fortuinlijk: een klapband links voor zorgt al in de beginfase voor flink wat schade aan het kunststof bodywork en een ongeplande vroege pitstop voor het Akmo-Sport-team. Enkele ronden later verliest Radermecker opnieuw een plaats, ditmaal aan Iain Dockerill in de Chad Racing-KIA. Jeroen den Boer handhaaft zich keurig in de top tien.

100411_btcs_r1_volvo_pits
Vincent Radermecker viel met de Volvo voortijdig uit

In ronde 10 valt Harrie Stoeltie terug van de tweede naar de vierde positie, terwijl Vincent Radermecker één ronde later de pits instuurt. Bij het insturen van de Villeneuve-chicane gaat het mis voor de GC-silhouet van Pulinx/Damoiseaux: de auto belandt in de grindbak. Ondertussen heeft Dockerill de tweede plaats overgenomen van Corthals. Een ronde later heeft Corthals de volgorde echter weer hersteld. Korte tijd daarna is het Dockerill die terugvalt van drie naar vijf.

Pitstops

Na een half uur leidt Bouvy voor Wauters, Corthals, Stoeltie en Dockerill. Corthals is de eerste die binnenkomt voor de pitstops, een ronde later stoppen Stoeltie en Dockerill. Problemen voor de Mitsubishi van Jean-Pierre Vandewauwer en Alain Bader: met een defecte koppeling verdwijnt de auto in de paddock. Jeroen den Boer en Jacques Smits, de rijders op de eerste twee plaatsen in de klasse, komen tegelijk de pits in voor de wissel. Een ronde later komt Fred Bouvy als leider in de wedstrijd binnen en geeft het stuurwiel over aan Christian Kelders, die de eerste plaats weet vast te houden. Steve Vanbellingen rijdt in de BMW op de tweede plaats, gevolgd door de KIA’s van Philippe Steveny en Jerome Thiry.

In de slotfase zorgt een riant oliespoor bij het afdalen van de Sacramentsheuvel, neergelegd door de Alfa Romeo van Christiaan Voet, voor heel wat problemen. De teams vooraan in het veld blijven echter uit de gevarenzone en zo kan Christian Kelders met de Delahaye-Renault na anderhalf uur koers als winnaar worden afgevlagd. Steve Vanbellingen stuurt de KS-BMW als tweede over de eindstreep, gevolgd door Philippe Steveny met de Chad Racing-KIA. De zege in de klasse T3 is voor de WRT-VW Scirocco van de Belgian VW Club (Latinne/Smits), gevolgd door Dick Freebird en Nico Verdonck met de BMW 320d. Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek eindigen met de zusterauto van DB Motorsport als twaalfde overall en als zevende in de klasse. De gebroeders Grouwels worden met de Rudolph-Racing-Clio als tweede in de divisie T2 geklasseerd.

100411_btcs_r1_grouwels
De gebroeders Grouwels op het podium

Uitslag:

1. Bouvy/Kelders (Bel), Renault Mégane, 54r. in 1.30:17,664 (gem. 143,52 km/u)
2. Vanbellingen/Stoeltie (Bel/Ned), BMW M3, op 1,179
3. Steveny/Dockerill (Bel/GBr), KIA Pro_Ceed, op 42,256
4. Moonens/Thiry (Bel), KIA Pro_Ceed, op 49,160
5. Latinne/Smits (Bel), Volkswagen Scirocco, op 3 ronden (1e T3)
6. Freebird/Verdonck (Ned/Bel), BMW 320d, op 3 ronden (2e T3)
12. Den Boer/Rijnbeek (Ned), BMW 320d, op 4 ronden (7e T3)
14. Stevens (Bel), Renault Clio, op 5 ronden (1e T2)
15. R. Grouwels/E. Grouwels (Ned), Renault Clio, op 5 ronden (2e T2)
20. Polderman (Ned), Renault Clio, op 7 ronden (4e T2)

100411_btcs_r1_verdonck_freebird
Ook Nico Verdonck en Dick Freebird mochten op het podium plaatsnemen

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet