Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Mosler-podium in race 1 op Silverstone


Supersport II- en Sport-divisie

Pieter van Soelen is zijn seizoen in de Dutch Supercar Challenge uitstekend begonnen. In de eerste race van de Supersport II- en Sport-divisie eiste de snelle coureur meteen de overwinning voor zich op. De race werd verreden onder droge omstandigheden, wat voor veel coureurs op Silverstone nieuw was. De vrije trainingen en de kwalificatie vonden namelijk voornamelijk tijdens regen plaats. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Bert van der Zweerde en Richard van den Bos in de BMW E36 M3 van JR Motorsport.

Voor Laurens Gooshouwer ging de race niet goed van start. Gooshouwer, vanaf dit weekend rijdend voor JR Motorsport, spinde al in de opwarmronde met zijn BMW waardoor zijn goede derde startplaats meteen in rook opging. Gooshouwer was niet de enige met problemen, want bij de start van de race ging het in de eerste bocht meteen mis. Verschillende rijders kwamen met elkaar in aanraking, waarbij het de Marcos van vader en zoon Sijthoff en de Ginetta van Fiona James waren die in de grindbak eindigden.

100403_race1_ssi-s5.jpg

Voor Team Lotus Racing begon de race voortreffelijk. Gestart vanaf een achtste en tiende positie konden Jan van der Kooi in de oranje Lotus Exige GT3 en Lotus-testcoureur Kevin Kershaw in de groene Lotus Exige meteen naar voren kruipen. Zij kwamen na de eerste doorkomst als eerste en tweede door, waarna ze gevolgd werden door Ferry Monster in de Seat Leon SuperCopa en Pieter van Soelen in de BMW E46 GTR.

Marco Poland, de teamgenoot van Pieter van Soelen, had een goed begin van de race. De JR-Motorsport coureur was snel onderweg, want hij kon in de eerste ronden voorbij gaan aan zowel Van Soelen als Ferry Monster. Poland kwam daardoor op de derde positie te liggen. Daarna kreeg Poland de tweede positie in zijn schoot geworpen, omdat de op dat moment leidende Jan van der Kooi spinde in de eerste bocht. “We hadden met deze nieuwe Lotus nog nooit onder droge omstandigheden gereden, en met deze afstelling bleken de achterbanden na een paar ronden enorm te smeren waardoor ik veel overstuur kreeg. Hierdoor maakte ik een foutje in de eerste bocht.”

100403_race1_ssi-s4.jpg

Ook Marco Poland kon zijn goede opmars niet voortzetten. Poland was voor de pitstops nog voorbij gegaan aan koploper Kevin Kershaw, maar ook de BMW-coureur spinde van de baan. Poland kon daarna zijn weg wel vervolgen, zij het met een paar posities verlies.

Door al deze incidenten kwam Pieter van Soelen steeds verder naar voren. Na eerst voorbij gegaan te zijn aan Ferry Monster ging de BMW-coureur ook voorbij aan Kevin Kershaw. Na de pitstops bleef die positie ongewijzigd, maar was het Robin Monster die de tweede positie over had genomen van Kevin Kershaw en Ben Verwoerdt. De Seat van de gebroeders Monster was snel, en noteerde zelfs de snelste rondetijd.

100403_race1_ssi-s1.jpg

Ondertussen waren Jan van der Kooi en Marco Poland zich aan het herstellen van hun beide spins. Van der Kooi was zelfs opgeklommen naar de derde positie, totdat hij zijn Lotus met technische problemen aan de kant moest parkeren. Kapotte aandrijfassen bleken achteraf de oorzaak te zijn van het uitvallen van Van der Kooi. Ook de Seat Leon SuperCopa bleef niet uit de problemen, want in de laatste ronde was de snelheid uit de bolide helemaal verdwenen. “De auto had bijna geen vermogen meer, we denken dat er problemen waren met de benzinedruk”, aldus Ferry Monster na afloop. De gebroeders Monster bleven wel doorrijden en behaalden daarmee nog de vierde positie. Bovendien reed Robin Monster nog de snelste ronde van de race.

Pieter van Soelen kon hierdoor onbedreigd naar de overwinning rijden, met daarachter Derwin Belt als verrassende tweede. De jonge Saker-coureur profiteerde daarbij optimaal van de fouten die zijn voorgangers maakten. Marco Poland eindigde ondanks zijn spin nog op de derde positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet