Dragracing: Robert Jongen werkt aan stabiliteit

Robert Jongen heeft zijn vertrouwde gifgroene VW Kever deze winter flink onder handen genomen. En dat was nodig ook want de 600 pk sterke Subaru-motor in deze vedergewicht maakte de laatste meters van de dragstrip voor de bestuurder wel erg spannend.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings, Robert Jongen
Robert Jongen is met zijn gifgroene VW Kever (www.rojoracing.nl) een opvallende verschijning op de dragstrip. Het publiek dat de auto niet kent reageert in eerste instantie een beetje lacherig. Een Kever tussen al die grote Amerikaanse pk-beulen? Na de start is alle scepsis snel verdwenen en slaat om in pure bewondering want de door een Subaru-motor aangedreven Kever blijkt tot ongehoorde prestaties in staat. Menige Amerikaanse tegenstander heeft al in het stof moeten bijten. Vooral in Hockenheim waar men een kleine Duitse auto graag ziet winnen van de traditionele dragrace-Amerikanen is Jongen met zijn Kever mateloos populair.

3 x 360 graden op de finish
Maar die snelheid vormde de laatste tijd ook het grote probleem voor Jongen. “Al het ontwikkelingswerk was op de motor gericht die daardoor steeds sterker werd. De rest van de auto werd een beetje vergeten en raakte achterop”, legt Jongen het probleem uit. Met de motor achterin werd de lichtgewicht Kever aan de voorkant zo instabiel dat de auto op snelheid alle kanten op dweilde. In juni vorig jaar eindigde Jongen op de dragstrip van Drachten zijn 9,56 seconden run bij 230 km/u op de finishlijn zelfs met een drietal 360 graden slips. Daarmee vergeleken waren al die andere angstige momenten van bijna crashes en een wild slingerende Kever kinderspel. Uit lijfsbehoud koos Jongen er uiteindelijk maar voor om bij de meeste runs al ver voor de eindstreep van het gas af te gaan.