Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Bijna-stunt van Michael Gullqvist

gainesville_lang
Kenny Lang

Michael Gullqvist was bijna de geschiedenisboeken ingegaan als de winnaar van de eerste officiële NHRA Pro Modified-wedstrijd. De Zweed bracht het in Gainesville tot de finale maar werd daarin geklopt door Kenny Lang. In de Top Fuel klasse maakte het Don Schumacher Racing-duo Tony Schumacher en Antron Brown de dienst uit waarbij de regerend kampioen de winst pakte. Bij de Funny Cars mocht Tim Wilkerson de grootste cheque in ontvangst nemen terwijl bij de Pro Stockers Jason Line voor een verrassing zorgde door Mike Edwards op reactietijd te verslaan.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Pro Modified was al een paar jaar bij geselecteerde NHRA-wedstrijden als demonstratieklasse te gast. Professionaliteit en populariteit namen zulke vormen aan dat de NHRA er niet langer omheen kon Pro Modified als officiële klasse in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series op te nemen. De financiële inbreng van Get Screened America als titelsponsor gaf het laatste broodnodige zetje. Terwijl de andere klassen er al twee wedstrijden op hadden zitten trapte Pro Modified in Gainesville af. Bijna had Michael Gullqvist geschiedenis geschreven door de eerste officiële NHRA Pro Modified-wedstrijd op zijn naam te schrijven. De Europees Pro Modified kampioen van 2007 en runner-up van vorig jaar bemande een auto van het R2B2 Racing van Roger Burgess. De Zweed ontmoette Burgess tijdens diens bezoek aan de NitrOlympics op Hockenheim waarbij de afspraak werd gemaakt dat Gullqvist een keer een auto van Burgess mocht rijden. Burgess is de man achter Pro Care Rx en titelsponsor Get Screened America en op zijn zachtst gezegd ‘niet onbemiddeld’. Naast diverse Pro Modified-bolides (waaronder voor Gullqvist, Melanie Troxel en Burgess zelf) bezit Burgess ook het Funny Car team waarvoor Melanie Troxel uitkomt.

gainesville_gullqvist
De Camaro vorig jaar in Las Vegas in de handen van Roger Burgess zelf. In Gainesville mocht Michael Gullqvist achter het stuur plaatsnemen

Dat Burgess zijn zaken goed voor elkaar had bleek al tijdens de kwalificatie toen hij zelf met 5,856 seconden de snelste tijd voor zich opeiste. Troxel kwam met 5,888 seconden tot plaats drie terwijl Gullqvist in de 2009-auto van Burgess de achtste plaats (5,933 seconden) voor zijn rekening nam. De eliminaties verliepen voor de Zweed nog beter. Na een 5,85 seconden in de eerste ronde klopte Gullqvist in de kwartfinale in 5,827 seconden zijn baas Burgess. De halve finale leverde met 5,857 seconden weer een overwinning op waarna Gullqvist het in de eindstrijd moest opnemen tegen Kenny Lang. Helaas ging het daar mis. Overconcentratie leidde tot een black-out waardoor de Zweed met 0,2 seconden een rood licht trok en de Canadees Lang de geschiedenisboeken ingaat als winnaar van de eerste Get Screened America Pro Modified wedstrijd. Neemt niet weg dat Gullqvist met zijn runner-up positie een prachtige prestatie leverde en de Europese eer meer dan hoog heeft gehouden. In het veld van 25 auto’s wist ook de tweede Europeaan, Adam Flamholc zich (als 16de) voor de eliminaties te plaatsen. De Zweed werd echter in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld.

gainesville_lang_p
Kenny Lang met de felbegeerde 'Wally' (foto NHRA)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet