TDC: SEAT en BMW het snelste tijdens ‘Balance of Performance’ op Zandvoort

Om komend seizoen een zo evenwichtig mogelijke toerwagen dieselstrijd te krijgen, hebben zeven bolides uit de TDC gisteren op CPZ een ‘Balance of Performance’ ondergaan. Internationaal coureur Jaap van Lagen was de rijder die de verschillende diesels aan de tand voelde.
Tekst: Marc Kok
Jaap van Lagen is al meerdere jaren de BoP-tester van de Dutch Power Pack-klasse TDC. "In 2009 heb ik het samen met Jeroen Bleekemolen gedaan (zie de archieffoto), dit keer alleen’’, vertelt de snelle man uit Ede. "Tijdens de Balance of Performance rijd ik eerst 2 à 3 rondjes over Circuit Park Zandvoort om even te wennen aan de bolide. Vervolgens gaat er een nieuw setje banden onder en geef ik tien à twaalf rondjes gas. Dan merk je niet alleen dat het ene merk sneller is dan de andere, maar ook dat de banden bij het ene type auto rapper afbouwen dan bij het andere.’’
Doel: rondjes 2,05
Volgens Van Lagen is het de bedoeling van de TDC-organisatie dat de diesels straks op CPZ rondjes van 2,05 rond gaan rijden. "Tijdens de Balance of Performance bleken een SEAT en BMW 120 d in de piek van hun banden beduidend rapper met een 2,03,0. In een Honda kwam ik tot 2,03,6. De geteste Golf kwam duidelijk snelheid te kort. Die liep liefst 20 kilometer per uur trager dan de rest. Daar moet zeker wat aangedaan worden. De technische commissie zal zich nu buigen over hoe de Golf opgewaardeerd kan worden.’’