Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Larry Dixon met snelle tijd naar één

vr_dixon

De tweede kwalificatieronde van de 50ste NHRA Winternationals heeft in de Top Fuel klasse voor de nodige verschuivingen gezorgd. In een zeer snelle tijd van 3,795 seconden pakte Larry Dixon de voorlopige pole position. Ook diverse andere rijders verbeterden hun tijd van donderdag waardoor Thomas Nataas (die daar niet in slaagde) terugviel naar de negende plaats. Bij de Funny Cars en Pro Stockers behielden Robert Hight en Mike Edwards met hun tijd van donderdag de voorlopige nummer één positie.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

De kwalificatiesessie van de Top Fuelers was zonder twijfel het hoogtepunt van de tweede dag van de 50ste Winternationals. Van de lange rij rijders die hun tijd van de eerste dag wisten te verbeteren stak Larry Dixon er met kop en schouders bovenuit. Zijn 3,795 seconden was niet alleen een zeer snelle tijd en de enige onder de 3,8 seconden maar betekende tevens dat de Al-Anabi/Alan Johnson Racing-rijder de voorlopige eerste kwalificatiepositie voor zich opeiste. Andere rijders die hun tijd fors verbeterden waren Morgan Lucas, Tony Schumacher, Dave Grubnic, Antron Brown en Doug Kalitta.

vr_nataas
Thomas Nataas krijgt meteen na de start wielspin

Thomas Nataas, na de eerste kwalificatiedag derde maar door de vele tijdsverbeteringen teruggezakt naar plaats negen, moest in de laatste run aantreden tegen de nummer één van donderdag Cory McClenathan. De Noor kreeg echter meteen na de start wielspin en kon zijn tijd van dag één (3,88 seconden) niet verbeteren. Nataas staat daarmee na twee kwalificatieruns op een nog altijd nette negende plaats. Teameigenaren Per en Karsten Andersen wisten in ieder geval de oorzaak. “We hebben na de goede tijd van gisteren nog wat aan de afstelling aangepast, maar dat werkte dus niet, dat is nu wel duidelijk.”

vr_mcclenathan
Cory McClenathan

Overigens kreeg ook McClenathan wielspin en kon daarmee zijn aan Dixon verloren eerste positie niet meer heroveren. Bij Andy Carter ging het in zijn tweede run met de Terry Haddock Racing Top Fueler helemaal mis.

vr_carter
Andy Carter

Ruim voor de finishlijn ontplofte de motor waarna de Engelsman met een vlammenzee achter zich aan het einde van de strip haalde. Overigens was het toch een dure middag voor Terry Haddock want een klein uur later gebeurde hetzelfde bij de teameigenaar zelf en stuurde ook hij zijn Funny Car brandend over de finish.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet