Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Porsche met Hybride GT3 naar 24U Nürburgring

Op de Autosalon van Geneve zal de Porsche 911 GT3 R Hybrid geïntroduceerd worden. Ook zal deze Porsche 911 GT3 R Hybrid bij geselecteerde Langstreckenpokalwedstrijden op de Nürburgring worden ingezet met als hoogtepunt de 24U.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Porsche

hybride_porsche_2

Porsche met Hybride GT3 naar 24U Nürburgring
Het hybridensysteem van Porsche onderscheidt zich duidelijk van andere systemen. De aandrijving op de vooras zal verricht worden door twee 60 Kw sterke elektromotoren die de 480pk 4L 6cyl. Boxermotor aandrijven. In tegenstelling tot de voor hybride-voertuigen noodzakelijke accu’s geschiedt de aandrijving door een vliegwiel dat in de cockpit naast de rijder is geïnstalleerd.

Het vliegwiel is eveneens een elektromotor waarvan de rotor ongeveer 40.000 toeren per minuut maakt en de energie mechanisch in de vorm van rotatie-energie opslaat. De coureur kan het opgeladen vliegwiel gebruiken bij een inhaalmanoeuvre of sneller uit de bochten accelereren.

Energie die vroeger bij het remmen gebruikt werd kan nu in hoogst efficiënte aandrijfkracht omgezet worden.. De Hybride-energie kan al naar gelang per racesituatie gebruikt worden. Ook het efficiënte gebruik speelt daarbij een rol Daardoor wordt de prestatie beïnvloed en dit betekent dat een laag brandstofgewicht is en dat de tankstops zolang mogelijk uitgesteld kunnen worden.

Direct na de première in Geneve zal de Porsche GT3 R Hybrid bij langeafstandswedstrijden op de Nürburgring worden ingezet. Hoogtepunt is natuurlijk de 24U Nürburgring op 15/16 mei. Een overwinning van de 911 GT3 R Hybrid staat totaal niet ter discussie. De auto zal dan ook als rijdend racelaboratorium fungeren zodat de opgedane ervaring met Hybridetechniek kan dienen voor de productie van standaard sportwagens.porsche_hybride



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet