Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

IRL: Delta Wing Concept in Chicago gepresenteerd

Op de Chicago Auto Show werd vandaag de Delta Wing Car officieel gepresenteerd. “Het is een radicaal concept zoals de eenzitter van de toekomst eruit gaat zien. Het spel gaat volledig veranderen” verklaarde Delta Wing CEO Dan Partel.

Tekst Willem J. Staat
Foto's IRL/ Swift

deltawing-inside-02102010
Dit is hem dan de formulewagen van de toekomst. Een van de mannen achter
de schermen is Dan Partel die jarenlang met de EFDA Euroseries actief was.


Gaat het futuristische Delta Wing Concept de eenzitterwereld op zijn kop zetten?
Als het aan Dan Partel en hoofdontwerper Ben Bowlby ligt wel. Het radicale prototype brengt de eenzitterwereld naar een nieuwe engineering standaard en een geheel nieuwe ervaring voor de toeschouwers. Ganassi chief engineer Ben Bowlby werkte in het verleden al met Dan Partel samen bij Lola. Bowlby had zich bij het ontwerp tot doel gesteld om de aërodynamische weerstand te verminderen en het gewicht te verlagen. Daardoor kan het Delta Wing Concept op de baan zelfs met minder pk’s betere prestaties leveren. Het brandstofverbruik zou aanmerkelijk minder worden. Zoals bekend verwacht Ben Bowlby dat de auto ongeveer U$ 600.000 gaat kosten.

Volgens Dan Partel zal dit concept de huidige generatie Indycars volledig in de schaduw stellen omdat het een milieuvriendelijk concept is. Partel verklaart dat de autosport altijd een belangrijk marketinginstrument is geweest om de consument met nieuwe technologieën kennis te laten maken. Het doel van Delta Wing is om deelname aan Indycar met betrekking tot de brandstoftechnieken aantrekkelijk te maken voor de fabrikanten. Maar ook de coroporate sector speelt hierbij een belangrijke rol.

irl-concept-33_topf


De Swift is wat minder revolutionair

Ook Dallara, Lola en Swift waren er de afgelopen weken als de kippen bij en presenteerden hun designstudies.Delta Wing is geen fabrikant. Het is een concept dat bijv. ook aan Dallara, Lola, Swift of een andere fabrikant verkocht kan worden. Op de persconferentie in Chicago werd hier nogmaals de nadruk opgelegd. Graham Rahal was behoorlijk onder de indruk van de sponsorruimte op de bolide. De eerste tests van de Delta Wingcar worden in augustus 2010 verwacht. De IRL heeft aan de uitgeschreven tender destijds wel de voorwaarde gesteld dat bolides in de VS gebouwd moeten worden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet