Formule 1: Force India presenteert VJM 03
Het team van Force India presenteerde vandaag de nieuwe VJM 03. Deze bolide is een logische evolutie van zijn voorganger. Het team heeft tijdens de winter vooral veel aandacht besteed aan het dubbele diffuser-concept
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Force India

Detailverbeteringen achterzijde
Volgens ontwerper Mark Smith heeft men bij Force India zoveel mogelijk geprobeerd om het dubbele duffiuser-concept te optimaliseren. Vooral de achterzijde heeft een behoorlijke evolutie voor het seizoen 2010 doorlopen. Er zijn nogal wat detailverbeteringen aangebracht. Ook is de versnellingsbak wat gemakkelijker te bereiken.
Ook overwoog men bij Force India de bewegende voorvleugeltjes te herintroduceren,. Nu zijn die in geval van nood weer terug. Volgens ontwerper Mark Smith is het natuurlijk altijd gemakkelijk indien je er de beschikking over kunt hebben. Omdat brandstofstops in 2010 niet meer van toepassing zijn, is het chassis iets langer geworden. Mark Smith verwacht dat de wagens in de beginfase van de race op de verschillende circuits zeker vijf seconden langzamer zullen zijn. Op basis van historische data van Mercedes heeft men calculaties voor het brandstofgebruik gemaakt.

Paul di Resta is bij het team van Force India de nieuwe test-en reservecoureur
Di Resta 3e coureur
Adrian Sutil en Vitanontio Liuzzi komen komend seizoen voor het team van Force India uit. Voor Liuzzi wordt het zijn eerste volledige seizoen sinds 2007. Liuzzi die afgelopen jaar vijf wedstrijden voor het team van Force India reed verwacht dat het team komend seizoen in de punten kan rijden. Ook zijn teamgenoot Adrian Sutil is die mening toegedaan. Immers, Force India is nu niet meer het kleinste team op de grid en beide rijders zijn ervan overtuigd dat nu voor hen een voordeel is, De Schot Paul di Resta, die de afgelopen jaren in het DTM uitkwam fungeert komend seizoen als test- en reserverijder voor Force India.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Force India

Detailverbeteringen achterzijde
Volgens ontwerper Mark Smith heeft men bij Force India zoveel mogelijk geprobeerd om het dubbele duffiuser-concept te optimaliseren. Vooral de achterzijde heeft een behoorlijke evolutie voor het seizoen 2010 doorlopen. Er zijn nogal wat detailverbeteringen aangebracht. Ook is de versnellingsbak wat gemakkelijker te bereiken.
Ook overwoog men bij Force India de bewegende voorvleugeltjes te herintroduceren,. Nu zijn die in geval van nood weer terug. Volgens ontwerper Mark Smith is het natuurlijk altijd gemakkelijk indien je er de beschikking over kunt hebben. Omdat brandstofstops in 2010 niet meer van toepassing zijn, is het chassis iets langer geworden. Mark Smith verwacht dat de wagens in de beginfase van de race op de verschillende circuits zeker vijf seconden langzamer zullen zijn. Op basis van historische data van Mercedes heeft men calculaties voor het brandstofgebruik gemaakt.

Paul di Resta is bij het team van Force India de nieuwe test-en reservecoureur
Di Resta 3e coureur
Adrian Sutil en Vitanontio Liuzzi komen komend seizoen voor het team van Force India uit. Voor Liuzzi wordt het zijn eerste volledige seizoen sinds 2007. Liuzzi die afgelopen jaar vijf wedstrijden voor het team van Force India reed verwacht dat het team komend seizoen in de punten kan rijden. Ook zijn teamgenoot Adrian Sutil is die mening toegedaan. Immers, Force India is nu niet meer het kleinste team op de grid en beide rijders zijn ervan overtuigd dat nu voor hen een voordeel is, De Schot Paul di Resta, die de afgelopen jaren in het DTM uitkwam fungeert komend seizoen als test- en reserverijder voor Force India.